به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان در این نشست که دکتر ذوعلم با مدیر و کارشناسان دفتر فنی وحرفهای داشتند؛
دکتر اسماعیلی رئیس گروه مکانیک سازمان گفت: تجارب غنی دفتر ما در بخش فنی وحرفهای میتواند قابل انتقال و استفاده بخشهای فنی وحرفهای همه سازمان ها و وزارت خانههای کشور باشد.
وی اظهارکرد: تعیین مرز بین دنیای کار و آموزش، آموزش مبتنی بر شایستگی، بهرهمندی از شایستگیهای غیر فنی همچون اخلاق درحرفه، توسعه و صلاحیت حرفهای و ارزشیابی مبتنی بر شایستگی را میتوان از دستاوردهای 7 سال گذشته دفتر تالیف فنی و حرفه ای دانست.
وی در ادامه سخنانش به چالشهای دفتر مذکور اشاره کرد و گفت: نهادینه نبودن فرهنگ سازمانی درراستای اجرای درس ملی، کمبود نیروی انسانی متخصص، خروج نیروی حرفهای بازنشسته از چرخه ی آموزش و تدوین محتوا، شاخصهای کمی و نارکارآمد سنجش در بودجه ریزی عملیاتی و در نتیجه کاهش صد درصدی ارتقاء کیفیت عملکرد، نبود منابع آموزشی برای دانش آموزان کارو دانش که در مقابل بچهها شاخه فنی وحرفهای دست دوم به حساب میآیند و نداشتن نظام جامع آموزش تربیت فنی وحرفهای به عنوان جایگزینی برای تصمیمگیریهای غیر کارشناسی شورای عالی آموزش و پرورش در بحث فنی وحرفهای، از چالشهای اساسی این دفتردر طی این سال ها بوده است.
مهندس عبدالهزاده رئیس گروه علوم پایه و فناوری گفت: ما در تدوین اهداف و تهیه محتوا ی آموزشی بسیار خوب و غنی عمل کردیم؛ اما در اجرا و عمل، به دلیل ساختار سازمان و نیز ساختار وزارت آموزش و پرورش عملکرد ضعیفی داشتیم و همچنان دچار مشکل هستیم. تا زمانی که معلم آموزش لازم را ندیده باشد به هیچ وجه با کیفیتترین محتوا هم تامین کننده اهداف ما نخواهد بود.
وی ادامه داد: در سال 97 ما آموزشی برای همکاران و هنر آموزان نداشتیم. البته در سالهای قبل هم این آموزش بسیار دست و پا شکسته و محدود؛ ارائه میشد.
عبداله زاده یادآوری کرد: بودجه ریزی عملیاتی باید تضمینی برای کیفیت کار باشد .در حالی که در حال حاضر شاخص های این بودجه بندی کاملا کمی و آسیب زاست.
وی ادامه داد: تا زمانی که در ساختار سازمانی وزارت آموزش و پرورش تحول ایجاد نشود، ما همچنان در بسیاری از بخش های کاری تعارض خواهیم داشت .هنوز بچه های کارو دانش در تعارض بین دروس حرفه ای و دروس عمومی دست و پا می زنند. در مباحث پایش نیز، ما دچار تعارض هستیم و هنوز تکلیف ما مشخص نیست. این که متولی ما معاونت پژوهشی در استانها است و یا معاونت آموزشی استان و متاسفانه در درون سازمان نیز فعالیت استانها جدی گرفته نمیشود. ما کارشناسان دفتر هنوز نمی دانیم که ما کارشناس پژوهشی محسوب می شویم یا کارشناس اداری؛ در حالی که جنس کارمان پژوهشی است.
خانم مهناز کارکن کارشناس کامپیوتر دفتر فنی و حرفهای گفت: در سال 97 تنها 16% از هنرآموزان ما تحت پوشش آموزش قرار گرفتند و 84% از هنرجویانمان توسط هنرآموزان آموزش ندیده، فعالیت کردند.
وی ادامه داد: در زمینه پایش برنامه درسی هم ما عملکرد قابل توجهی نداشتیم و فقط بازدید هایی از مدارسی در 14 استان داشتیم.
کارکن گفت: تهیه محتوا برای پایه 12 بسیار سخت بود و پایه 11 هم تهیه محتوایش به نسبت پایه دهم سختتر بود. در این سه پایه و مخصوصاً پایه چهارم ما در رشته کامپیوتر تراکم موضوعی و سختی محتوا داشتیم . اما هیچکدام از این زحمات در بودجهبندی عملیاتی که فقط به کلیت بسنده میکند دیده نشده است و حتی توان پرداخت حقالزحمه مؤلفان را از خردادماه نداشتهایم.
وی در پایان گفت: متأسفانه همچنان اولویت در 9 رشته ما همچنان کنکور است و ای کاش ما حذف کنکور را از همین فنی و حرفهای شروع میکردیم.
خانم رقیه متحیرپسند کارشناس رشته حمل و نقل این دفتر اظهار کرد: توسعه صلاحیت های حرفهای هنرآموزان بیشترین دغدغه در رشته حمل و نقل این دفتر است. متاسفانه فارغالتحصیلان عمران عمدتاً هنرآموز این رشته هستند و برگزاری دورههای کوتاهمدت برای آموزش آنها حداقل وظیفه ماست.
وی همچنین گفت: با توجه به وجود 17 منطقه آزاد در سطح استان ها، لزوم توسعه این رشته بیشتر احساس میشود در حالیکه حتی در دانشگاه رجایی هنرآموز این رشته دیده نشده است.
ایشان گفت: علاوه بر کمبود نیروی متخصص، ما در زمینه تجهیزات هنرستانها و نیز ارتباط با دنیای کار دچار ضعف هستیم.
مهندس لطفینیا نیز ضمن تایید نقطه نظرات مطرح شده گفت: ارزشیابی مبتنی بر شایستگی و سنجش صلاحیتهای حرفهای از دغدغه های دفتر فنی و حرفهای است. ما هنوز در بین کتاب های عمومی و اختصاصی هنرستانها دچار تعارض هستیم و معلوم نیست باید تابع دفتر نظری باشیم یا دفتر فنی.
وی ادامه داد: آمایش سرزمینی را باید در ایجاد رشتههای استانی و کشوری با توجه به بازار کار حتما در نظر داشته باشیم از طرفی ما متأسفانه با دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی که نیروی هنرآموز ما را تربیت میکنند تعامل کمی داریم و لازم است حداقل هفته ای یک روز را کارشناسان رشتههای مختلف سازمان در این دو دانشگاه برای هنرآموزان تدریس داشته باشند.
وی در پایان گفت: در زمینه پایش و اصلاح محتوا و نیز پیگیری و نظارت نیز، ما نیاز داریم ارتباط بیشتری با دفتر اجرا داشته باشیم.
خانم معصومه رضوانفر کارشناس مسئول رشته تربیت بدنی دفتر فنی و حرفهای گفت: ما در حالیکه مدعی هستیم به سمت سند تحول و برنامه درسی ملی در حال حرکتیم اما همچنان تجهیزات ما همان ابزار آموزشی 15 سال پیش است. در بحث پایش نیز ما هیچ دانشافزایی کاربردی و مؤثری برای کارشناسان سازمان تدارک ندیدهایم. چند سالی است که فرصت مطالعاتی برای کارشناسان برداشته شده است.
وی پیشنهاد کرد: خیلی خوب خواهد بود اگر سازمان بستر همکاری و تعامل بیشتر هنرجویان فارغ التحصیل مدارس را با نهادهای مختلف همانند شهرداری فراهم کند.
در پایان صحبت های کارشناسی اعضای دفتر تالیف فنی و حرفه ای، افشار بهمنی سرپرست جدید دفتر فنی و حرفهای گفت: بودجهریزی عملیاتی در سازمان بهدرستی تبیین نشده و کم و کیف و شاخص ها در این بودجهریزی به کیفیت، نوع و تعداد برنامهها آسیب میزند.
وی گفت: ما باید در سازمان به جای سختافزار روی نیروی انسانی بیشتر کار کنیم. در طی 7 سال گذشته به علت حجم بالای کاری، ما اجماع در سیاستگذاری مان را از دست دادهایم و نیاز است به کمک سیاست های جدید ریاست سازمان، سیاستهای کاری دفتر تا سال 1400 تبیین شود و همه همکاران نیز فعالیت هایشان را در شورای سیاستگذاری طرح کنند. ما در زمینه تولید محتوا و راهنمای معلم برای رشته کار و دانش و ارزشیابی برنامههای درسی نیاز به اعمال سیاستهای کاربردی مؤثرتری داریم.
ایشان ادامه داد: در حال حاضر طرحی را برای توسعه صلاحیتهای حرفه ای هنرآموزان، مدیران مدارس و کارشناسان سازمان پیشبینی کرده ایم که اگر محقق شود فاصله نظر تا عمل را به حداقل میرسانیم. این طرح شامل آموزشهای متناسب با رشته تحصیلی و شغلی و نیز محتوای تربیتی و فلسفه تعلیم و تربیت است.
وی در پایان گفت: اشتغال و حضور هفتهای یک روز همکاران سازمان در مدارس و هنرستانها در راستای حصول اهداف دفتر فنی و حرفهای بسیار راهگشا خواهد بود.
خبر: پوری
ارسال نظر