به گزارش مرکزاطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی زرافشان در سومین جشنواره زیست فناوری دانشآموزی که در تالار حجاب، با اشاره به اهمیت برگزاری چنین جشنوارههایی، اظهارکرد: جشنواره زیست فناوری دانشآموزی در حوزههای مختلف برگزار میشود که شامل انجمنهای علمی، هنری و طراحی است.
وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره نشان میدهد که فعالیتهای خوبی در این خصوص انجام شده است و توانسته اثربخشی قابل توجهی در بین دانشآموزان داشته باشد و امسال در جشنواره سوم میزان آثار دریافتی از دانشآموزان افزایش یافته است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیتهای ترویجی در دو سال گذشته، افزود: این فعالیتها به ویژه در آموزش و پرورش شهر تهران با ایجاد قطب زیست فناوری در پژوهشسرای صدرا صورت گرفته است که باعث فعال شدن دانشآموزان در این عرصه شده است.
وی با طرح این پرسش که چرا آموزش و پرورش وارد این عرصه شده است، تصریح کرد: علت این است که از گذشته این باور در آموزش و پرورش وجود داشته است که ظرفیت علمی دانشآموزان ما بیش از محدوده کتابها و کلاسهای درسی است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: آموزش و پرورش و معلمان باید باور داشته باشند که دانشآموزان میتوانند وارد عرصههای پژوهشی شوند ضمن اینکه ایجاد پژوهشسراها از جمله اقدامات بسیار مهمی است که دانشآموزان را به عنوان دانشآموز پژوهنده مطرح کند.
زرافشان با بیان اینکه امروز ایران عضو این باشگاه است، یادآور شد: شروع این کار در آموزش و پرورش میتواند قدمی برای ورود به عرصه پژوهشی باشد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، ادامه داد: از بین 615 پژوهشسرای دانشآموزی که با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ایجاد کردهایم 64 پژوهشسرا مجهز به آزمایشگاه نانو شدهاند.
وی با اشاره به رویکرد دانشآموز پژوهنده در آموزش و پرورش متذکر شد: اضافه شدن درس تفکرو پژوهش از پایه ششم و تدریس آن به دانشآموزان از جمله فعالیتها در جهت رشد دانش آموز پژوهنده است.
زرافشان با اشاره به برگزاری جشنوارههای علمی مختلف در بین دانشآموزان، خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش پژوهش سراهای دانشآموزی را به عنوان پارک علمی و فناوری برای دانشآموزان تأسیس کردیم تا آنها بتوانند از حمایتهای علمی اساتید بهرهمند شوند.
ارسال نظر