
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فرحناز حدادی عضو شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین برای یک دوره 15 ساله برنامهریزی شده است، اظهار داشت: بخشهایی از این سند اجرا شده و بخشهایی معطل است اما باید دید بخشهای اجرا شده چقدر ارزش افزوده برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است.
وی به سخنان مقام معظّم رهبری درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: نباید هر مسئولی که وارد سیستم آموزش و پرورش میشود کارهای سایرین را ضایع کند و در اجرای برنامهها با شتابزدگی عمل کند.
حدادی با بیان اینکه یکی از بخشهایی که بدون توجه به زیرساختها با شتابزدگی اجرا شد و تبعات منفی زیادی داشت، بحث 6 ساله شدن سیستم ابتدایی بود، گفت: بدون اجرای آزمایشی، دوره 6 ساله را برای کل کشور لازم کردیم در حالی که مناطقی وجود داشت که آموزگار حتی برای دوره 5 ساله کم بود و ما مجبور شدیم که برخی معلمان را از دوره متوسطه به ابتدایی بیاوریم.
وی خاطرنشان کرد: برخی از چالشهای اجرایی نشدن سند تحول، برون آموزش و پرورش است زیرا بحث سند تحول یک بحث ملی بود که با تک تک خانوادهها و آحاد جامعه در تماس است.
حدادی با انتقاد از رسانه ملی ادامه داد: نقش رسانه ملی در سند تحول بنیادین پررنگ است در حالی که این رسانه نتوانسته است نقش خود را در تبدیل کردن این سند به یک گفتمان عمومی اجرا کند.
وی گفت: آموزش و پرورش اولویت اول کشور نیست و بسیاری از سیاسیون در شعار به معلمان وعدههایی میدهند که توانایی اجرای آن را ندارند.
حدادی به مشکلات اقتصادی اجرای سند اشاره و اضافه کرد: معلمان ما ابلاغ 24 ساعته میگیرند در حالی که در این 24 ساعتی که در مدرسه هستند زمانی برای ارتباط با اولیا باقی نمیماند و برای حل این مسأله لازم است که بحث خرید خدمات فوق برنامه معلم ایجاد شود در حالی که زیرساختهای اقتصادی آن آماده نیست.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلس در کنار مطالعه برنامه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش برنامه سایر وزرا را در خصوص آموزش و پرورش مطالبه کند، گفت: تنها طراحی زیرساخت چاره کار نیست و اجرای نادرست و ناقص سند تحول، معلمان را ناامید میکند.
وی با بیان اینکه سند تحول به دنبال ترفیع جایگاه معلم است، خاطرنشان کرد: ما نگاه سرمایهای به آموزش و پرورش نداریم و معلم را همچون یک کارمند میبینیم.
حدادی تصریح کرد: این مدل اجرای سند تحول بنیادین مانند این است که دانشآموزی که در سند وجود دارد یک نهنگ است اما در حوض پرورش یافته است؛ حوضی که ساختار کنونی آموزش و پرورش است.
ارسال نظر