دغدغه های تعلیم و تربیت و پژوهش از دید معاون پژوهشی استان کرمان



معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان مهم‌ترین دغدغه‌هایش در نظام تعلیم و تربیت و چالش‌های پیش روی پژوهش و پژوهشگری دانش‌آموزان و معلمان را تشریح کرد.

حسین براهوئی در پاسخ به سؤالات روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نظرات کارشناسی دقیقی را بیان کرد که متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است: 

 

از نظر شما کدام فعالیت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در استان با اقبال خوبی روبرو شده و دلیل آن چیست؟

معلم پژوهنده به دلیل تحرکی که در جامعه فرهنگیان ایجاد کرده و محملی شده است تا بین همکاران تمایز ایجاد نماید از بیشترین اقبال برخوردار شده است. زیرا پژوهش و پژوهشگری از جمله فعالیت‌های فاخری است که هم سازمان به خوبی به آن توجه داشته است و هم کاری است تخصصی که کمتر کسی در مورد آن می‌تواند ایرادی داشته باشد.

معاونت پژوهشی استان‌ها چگونه می‌توانند روحیه امید به آینده, پیشرفت کشور و خودباوری را بین دانش آموزان گسترش دهند؟

معاونین پژوهشی بایستی در این راستا به چند وجه توجه جدی داشته باشند:

 الف) اتخاذ رویکردی ایجابی و ترویج ادبیات مثبت اندیشی در میان جامعه فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیاء با تکیه بر منابع غنی، انسانی، طبیعی، اجتماعی و تاریخی ایران اسلامی

ب) تلاش بر جایگزینی پیش فرض‌های ذهنی مثبت بین دانش‌آموزان به جای اوهام بی‌ ریشه که عمدتاً یاس و ناامیدی را پمپاژ می‌نماید.

 ج) به تصویر کشیدن پیشرفت‌های ایران اسلامی در طول چهل و یک ساله تاریخ انقلاب اسلامی که بخشی از ظرفیت‌های آن در دوران کرونا به خوبی به نمایش گذاشته شد وایران روی پای خود ایستاد و به خوبی از عهده مدیریت این بحران برآمد.

پنج مورد از شاخص‌ترین اقدامات سال 98 معاونت پژوهشی استان را بیان فرمایید؟

الف) آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی به میزان بیش از سه میلیون و یکصد هزارنفر ساعت است.

ب) ارتقای فعالیت‌های انجمن‌های علمی و افزایش تعداد آنها تا 30 انجمن

ج) احیای قراردادهای پژوهشی در شورای تحقیقات آموزش و پرورش

د) فراهم آوردن مقدمات کانون خلاقیت و شکوفایی و نوآوری با مشارکت پارک علم و فناوری‌های تک، که از تمام کارآفرینان و فناوران حیطه آموزش و پرورش حمایت می‌کند.

ه) اتخاذ راهبردهای مناسب به اقتضای شرایط آموزش در دوران کرونا

انتظار شما از سازمان پژوهش جهت اجرایی نمودن برنامه‌ایی که به کیفیت بیشتر عملکرد سازمان منجر شود چیست؟

الف) کمک به تدوین برنامه‌های عملیاتی و اختصاصی و تأمین اعتبارلازم

ب ) ایجاد شبکه پژوهشی یکپارچه در انجام امور پژوهشی در بین فرهنگیان و دانش آموزان

 ج) حمایت‌های مادی و معنوی از طرح‌های موفق و نوآوری‌های مربیان و انتشار یافته‌های پژوهشی آنان

 د) حمایت از تجاری سازی دستاوردهای فرهنگیان

مهم‌ترین مشکلات موجود در راه پژو هش‌های موفق دانش‌آموزان را چه می‌دانید؟

جهت گیری کلیه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی به موفقیت در آزمون‌های ورودی از جمله موفقیت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است، که متأسفانه از تربیت دانش‌آموز محقق و پژوهشگر جلوگیری می نماید.

مهم‌ترین موانع انجام پژوهش‌های کاربردی توسط معلمان را چه می دانید؟

نوع استخدام در آموزش و پرورش مانع از ورود معلمان پژوهشگر می‌شود تا زمانی که آموزش و پرورش به صورت انفعالی نیروهای خود را به خدمت بگیرد موانع پژوهش همکاران برطرف نخواهد شد.

چالش اصلی موجود برای بهره‌گیری از پژوهش‌ها در سطح مدرسه و سهیم کردن دانش آموزان در این امر چیست؟

باید جای اصل و استثنا را در مدرسه درست تبیین نمود، آنچه در مدارس به وضوح دیده می‌شود این است که تحقیق امروز در مدارس آن‌گونه که باید اصالت ندارد و فرع بر سایر فعالیت‌هاست لذا بایستی از حالت تزیین خارج و پس از بررسی و تنقیح پژوهش‌ها با پیش بینی، ضمانت اجرا گردد.

تأثیر حاصل از پژوهش‌ها در افزایش مشارکت اجتماعی، ارتقائ سطح سواد اجتماعی- سیاسی، مهارت آموزشی و تبیین مکلفه‌های اخلاقی و تربیتی را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟

پژوهش‌ها تأثیرغیرقابل انکاری در افزایش مشارکت اجتماعی دارند، تنها جایی که وجه اقناعی دارد و موجب تحرک می‌گردد همین پژوهش‌هاست که باب چون و چرا و عوام زد گی را به خوبی مسدود می‌نماید.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص آینده نگری و بهره بردن از نیروهای جوان، به نظر جنابعالی پژوهش‌های دانش‌آموزان باید چه چشم‌اندازی را مد نظر داشته باشند؟

بالا بردن شناخت به گونه‌ای که منجر به ایجاد دانش در جوانان گردد وبایستی چشم انداز حتماً ناظر به جوانان و فرصت کوتاه جوانی و قابلیت‌های آن باشد.

ارزیابی شما از حجم کتب درسی و توجه به تمرکز مطالب بر مهارت‌های زندگی، چگونه است؟

ارزیابی قابل اتکایی صورت نگرفته است اما به طور کلی می توان گفت هرچقدر موضوعات کتاب‌های درسی کمتر باشند و به جای آن تبیین موضوعات درسی مفصل‌تر باشد بهتر است.

رویکرد آموزشی ـ تربیتی مغفول در کتب درسی از منظر جناب‌عالی کدام مورد است؟

نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه دارد و از سویی ضرورت بررسی تطبیقی هم حتمی است اما در یک حکم کلی می‌توان گفت کتاب‌ها از حیث تربیتی الحمدلله از غنای لازم برخوردار است.

بهره گیری از نگاه صاحب نظران استانی در تدوین کتب درسی و تولید بسته‌های یادگیری را چگونه ارزیابی می کنید و چه راهکاری برای تحقق این دیدگاه ارائه می نمایید؟

ارزیابی مثبت است، اما از آنجا که اقلیم و پیشینه هر یک از بخش‌های ایران اسلامی متفاوت است، استفاده از ظرفیت‌های صاحب‌نظران استانی می‌تواند در ایجاد تصورات و مفاهیم درسی مؤثر باشد. بایستی هیئتی از این صاحب نظران را شناسایی و پس از مطالعه عمیق کتب درسی در مواردی که قابلیت انطباق با پس زمینه استانی را ندارد شناسایی و برای اصلاح و انطباق به سازمان منعکس گردد.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA