کتاب درسی یک رسانه است



معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد کتاب درسی صرفاً وسیله آموزش و مشتمل بر مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات نیست، بلکه یک رسانه درآمیخته با بُعد تربیتی است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره اینکه چرا بحث‌های پرورشی و تربیتی در بسته‌های یادگیری و کتاب‌های درسی در حاشیه قرار دارد در حالی که به نظر می‌رسد یکی از کارکردهای مهم تعلیم و تربیت پرورش است، اظهار داشت: ما هم به این مسأله معتقدیم و اگر به اسناد تحولی توجه کنیم مسأله تربیت در رأس است. در نظام تربیتی خودمان و در اندیشه اسلامی می‌بینیم که تربیت تقدم مرتبتی بر تعلیم دارد و همین اندیشه می‌گوید که اگر انسان‌ها را علم آموز تربیت کنید بهتر می‌توانند زندگی خودشان را اداره کنند و به جامعه یاری برسانند. حتماً بیش از سال‌های گذشته دنبال این خواهیم بود که کتاب درسی را مثل یک رسانه ببینیم نه صرفاً وسیله آموزش یادگیری که مجموعه داده‌ها و اطلاعات باشد.

وی ادامه داد: برای همین است که به سمت بسته‌های تربیت یادگیری در حال حرکت هستیم کتاب درسی مهم است اما اگر تبدیل به تنها محتوای درسی شود اقدام مؤثری نیست. کتاب درسی باید تربیت علمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کند. ساحت‌های شش گانه سند تحول باید از همین طریق مورد توجه قرار بگیرد. در بسته‌های تربیت یادگیری کتاب درسی یکی از اجزای این بسته‌هاست واقعیت هم این است که کتاب درسی فضای محدودی دارد و مانور تربیتی در آن سخت است. اما بسته‌های تربیتی محیطی فراخ دارند.

فعال شدن کارگروه برنامه‌ریزی پیش دبستان در سازمان پژوهش

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص جزئیات تولید محتوا برای دوره پیش‌دبستانی و مهدکودک گفت: قانون تهیه محتوا برای مهدکودک و پیش دبستانی را به وزارت آموزش و پرورش و سازمان ما سپرده است اخیراً نیز مقام معظم رهبری در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش به درستی به آن اشاره فرمودند و آموزش و پرورش را موظف کردند اقدامات مؤثری انجام دهد.

وی ادامه داد: به همین منظور گروه برنامه‌ریزی دوره پیش دبستان را فعال کرده‌ایم و قصد داریم برنامه‌ریزی درسی لازم را برای این دوره انجام دهیم، منتها نه تولید مستقیم محتوا بلکه از اقشار و کارشناسان جامعه که در این حیطه کار کرده‌اند دعوت می‌کنیم به ما در تولید محتوا کمک کنند. 

دکتر ملکی افزود: به احتمال زیاد برای سال 1400 چه برای مهدکودک و چه پیش‌دبستان تولید محتوای لازم را که به حکم قانون به ما سپرده شده را انجام می‌دهیم. هرچقدر سن پایین‌تر باشد ظرافت و حساسیت تولید محتوا بالاتر می‌رود. این امر مستلزم آن است که از کارشناسان قوی و تربیت شده استفاده کنیم. برای سال تحصیلی آینده محتوای این دوره را هم قطعاً آماده خواهیم کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه درباره آموزش در شرایط کرونا گفت: راهنماهای آموزش در وضعیت‌های مختلف آماده و ابلاغ شد. درباره حجم مطالب درسی، بخشی از کتاب درسی را به عنوان خودخوان انتخاب کردیم ولی این کار مطلوب ما نیست. برای سال 1400 برنامه‌ریزی دقیق‌تری می‌کنیم و آماده خواهیم شد.

سازمان می‌تواند محتوای کتاب‌ها را تغییر دهد
دکتر ملکی درباره مالکیت حقوقی و معنوی مؤلفان گفت: وقتی مؤلف کتاب درسی، کتابی را تألیف می‌کند مالکیت حقوقی و معنوی ندارد و این در قرارداد ذکر شده است سازمان پژوهش این حق را دارد متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و مصالح کشور در محتوای کتاب‌ها تغییراتی انجام دهد.
وی افزود: بهتر است که این کار با همفکری و تبادل نظر با مؤلفان انجام شود تا انتخاب بهتری صورت گیرد و گلایه و نارضایتی رخ ندهد، اما اگر به هر دلیلی مؤلف در دسترس نبود سازمان این حق را دارد که تغییر را انجام دهد.

متناسب سازی کتاب‌های درسی عشایری انجام می‌شود

دکتر ملکی درباره کوتاهی در خصوص متناسب‌سازی کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان عشایری نیز با قبول این کم کاری گفت: در این خصوص ما متناسب‌سازی مناسبی صورت ندادیم و امروز یکی از بحث‌های ما همین موضوع است و امسال تعیین تکلیف اساسی‌تری در خصوص محتوای کتاب‌های درسی عشایری انجام خواهیم داد.

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA