جعفر ابراهیمی سرگروه داوران شعر و قصه پیشدبستانی جشنواره کتاب رشد در گفت و گو با خبرنگاران ما با اعلام این مطلب علت اصلی این هویتیابی را اهمیت قائل شدن بچههای پیش از دبستان توسط خانوادهها دانست و گفت: پیش از دبستان بچهها معمولاً با شعر و قصه آشنا میشوند، اما با ورود بچهها به مدرسه، والدین از ترس اینکه به درس بچهها لطمه بخورد، به دنبال تداوم علاقه بچهها به حوزه ادبیات نیستند. از آنجا هم که اگر مدتی بین خواننده و کتاب فاصله بیفتد، عادت کتابخوانی از سر بچهها میافتد، کتابخوان کردن دوباره بچهها سخت میشود.
سرگروه داوران بخش شعر و قصه پیش از دبستان جشنواره کتاب رشد اظهار داشت: جشنواره کتاب رشد در کنار جشنواره کتاب کودک یا کتاب سال وزارت ارشاد میتواند با انتشار لیست کتابهای مناسب به تداوم روند کتابخوانی بچهها کمک کند.
وی با اشاره به وضعیت کتابخانههای مدارس گفت: حاکم بودن نگاه دولتی بر مدارس یکی از مشکلات همیشگی آموزش و پرورش است و به همین دلیل معمولاً کتابهای علمی و دینی وارد کتابخانههای مدارس میشوند، اما گاهی میتوان کتابهای داستانی و شعر هم بین آنها پیدا کرد. البته در سالهای اخیر نگرش تازهتری وارد کتابخانهها شده است. در این نگرش مدیران برخی از مدارس سعی میکنند از نویسندگان و فعالان عرصه ادبیات کودک و نوجوان راهنمایی و مشورت بگیرند و کتابخانهها به کتابهای خوب حوزه داستاننویسی و شعر تجهیز کنند.
سرگروه داوران شعر و قصه پیش دبستانی جشنواره کتاب رشد ادامه داد: در کنار اتفاقات خوبی که در برخی از کتابخانههای مدارس رخ داده، کتابهای کاربردی خوبی هم در حوزه فعالیت و سرگرمی بچهها منتشر میشود. ضمن آنکه در کنار آن، آثار تألیفی هم با الهام از کتابهای ترجمه شده، رو به بهبود است که سعی همه آنها بر این است تا بچههای پیش از دبستان را با مفاهیم اولیه مثل فصلها، رنگ کردن نقاشیها و دیگر مفاهیم آشنا کند.
وی اظهار داشت: همزمان با فضای امیدوارکنندهای که ایجاد شده باید با تبلیغات گستردهتری کتابهای خوب را تبلیغ کنیم. موضوعی که در کشور ما به آن بهای لازم داده نمیشود. به طور مثال شما می بینید وقتی صدا و سیما کتابی را تبلیغ میکند، آن کتاب خیلی زود به چاپ چندم میرسد. در کنار آن برگزاری نمایشگاههای محلی، استانی، کشوری و بینالمللی هم میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. معتقدم اگر این نمایشگاهها در کوتاه مدت تأثیرات مورد انتظار را نداشته باشند در بلندمدت میتوانند اهمیت کتاب را در جامعه گوشزد کنند و کمک زیادی به کتابخوانی خواهند کرد.
ابراهیمی با تأکید بر اهمیت آشنایی کودکان با ادبیات تصریح کرد: من و همه کسانی که دستاندرکار حوزه ادبیات هستیم، معتقدیم که باید از سنین کودکی، بچهها را کتابخوان تربیت کنیم تا در بزرگسالی بهره بیشتری از کتاب ببریم. در حوزه ادبیات کودک هم، آثار مناسب در دهههای اخیر کم بود ولی در چند سال گذشته به نظر می رسد ادبیات پیش از دبستان هویت دوبارهای یافته است.
جعفر ابراهیمی، سرگروه داوران بخش شعر و قصه پیش دبستانی جشنواره کتاب رشد با بیان اینکه 75 کتاب در مجموع در بخش شعر و قصه پیشدبستانی به جشنواره ارسال شد، گفت: در این دوره از جشنواره کتاب رشد، آثار قابل قبول به نسبت سالهای قبل بیشتر به دستمان رسید. در بخش قصه برای کودکان پیش از دبستان کارهای تألیفی خوبی داشتیم ولی متأسفانه در بخش شعر تعداد کتابهای خوب بسیار کم بود.
ارسال نظر