مقاومت در برابر تغییر علت بسیاری از مشکلات آموزشی است



    ساری - ایرنا - سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تغییر را لازمه توسعه و پیشرفت دانست و تاکید کرد: مقاومت در برابر تغییر علت بسیاری از مشکلات بخش آموزش در کشور است.

حیدر تورانی روز چهارشنبه در کنفرانس رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش در محمودآباد افزود: ما تسلیم و مجبور به تغییر هستیم زیرا در چند دهه گذشته تغییرات به همه سرزمین ها و در همه حوزه ها هجوم آورد و گریزی جز همراهی با آن نیست، اما باید از تغییرات با مدیریت صحیح در جهت منافع و توسعه خود بهره بگیریم.

وی گفت: در چند دهه اخیر در بسیاری از مسائل تغییر مدیریت ندادیم و به همین دلیل است که در بسیاری از مسائل آموزشی امروز لنگ می زنیم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: امروز لنگیدن چرخ توسعه و پیشرفت در بسیاری از حوزه ها مانند صنعت ، کشاورزی ، آموزش و خدمات، به دلیل عدم تناسب سرعت تغییرات مدیریتی همراه با تغییرات جهانی بوده است و در این مسیر موفق عمل نکردیم.

وی توضیح داد: وقتی همه ویژگی ها و شاخص های عصر فرا صنعتی را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که در بسیاری از حوزه ها همچنان در عصر صنعتی و حتی کشاورزی قرار داریم.

** گوش به زنگ باشیم

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش استفاده از تجارب کشورهای دیگر در زمینه تغییرات آموزشی را ضروری دانست و گفت: برای توسعه فرآیند آموزشی باید از تجربیات و ابزار کشور های پیشرو بهره ببریم و این مساله نباید موجب دلسردی و خجالت ما شود.

وی هشدار داد: باید گوش به زنگ باشیم که بر اساس تازه ترین گزارش ها و تحقیقات تا سال 2045 فقط چهار درصد از فعالیت های دنیا در بخش کشاورزی و سه درصد در بخش صنعتی خواهد بود و 93 درصد به حوزه خدمات فکری و اطلاعاتی و تجهیزاتی اختصاص می یابد.

تورانی افزود: در حال حاضر در هر 12 ماه حجم دانش 2 برابر می شود و در آینده هر 12 ساعت حجم دانش 2 برابر خواهد شد که سرعتی بی سابقه است و این زنگ هشداری برای ماست که نه تنها باید عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم بلکه باید با سرعتی بیشتر پیش برویم تا از تحولات حال جا نمانیم و بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

وی ادامه داد: یکی از الزامات افزایش سرعت پیشرفت در کشور و رسیدن به نقطه مطلوب، بهره مندی از نیروهای متخصص و خلاق و مغزهای جامعه در فرایند های تصمیم گیری و تصمیم سازی و اجرایی است.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: باید متخصصان و دانش آموختگان نظری و عملی وارد میدان تحولات در کشور شوند و با حمایت آنها و حمایت سیستم از آنها نظام توسعه در همه ابعاد سرعت بگیرد.

** فردامحوری به جای حفظ وضع موجود

تورانی همچنین بر ضرورت تحول در تغییر در سیاستگذاری و برنامه ریزی های وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش ، برنامه ها و سیاست های آن باید مبتنی بر رویکرد فردا محور باشد نه رویکرد مبتنی و حفظ وضع موجود.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA