در دومین نشست منطق بازآرائی ساختارسازمان مطرح شد:
تغییرات مدیریتی نباید خللی در کار ایجاد کند
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان دومین نشست کارشناسی سازمان با موضوع «تبیین منطق و فرآیند باز آرایی تشکیلات» در سالن اجتماعات سازمان با حضور ریاست سازمان، معاونت ها، مدیران و کارشناسان دفاتر تالیف و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سالن اجتماعات برگزارگردید.
حجتالاسلام ذوعلم در این جلسه، با اشاره به شرایط فعلی وزارتخانه و تاکید بر اینکه تغییرات مدیریتی نباید خللی در کار ایجاد کند، اظهار کرد: متاسفانه آقای بطحایی کنارهگیری کرد، ایشان فردی سختکوش، انقلابی و معتقد به تحول بود. وی بسیار صریح و با قدرت در مقابله با سند 2030 موضع گیری نمود و از ارزش های اسلامی و انقلابی دفاع کرد که برخی از این اقدام خوششان نیامد. البته مجموعه آموزش و پرورش از کنارهگیری ایشان راضی نبودند.
در حال حاضر سازمان پژوهش مسئول شورای راهبری طرح بوم است
وی ادامه داد: گام های مهمی مانند طرح بوم و مدرسه محوری در زمان وزارت ایشان تبیین و آغاز شد که امیدواریم از این پس نیز این طرح ها تداوم داشته باشد. در حال حاضر سازمان پژوهش مسئول شورای راهبری طرح بوم است و باید راهنمای اجرای طرح را برای دوره های مختلف در مدارس دخترانه و پسرانه تدوین شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به تغییر و تحولات و جابه جایی مدیران، بیان کرد: این جابجایی ها نباید لطمهای به کار ما بزند. ما در حال حاضر مشغول آمادهسازی برنامه درسی و تهیه ملزومات آن از قبیل کاغذ برای سال ۹۹ هستیم.
وی با تاکید بر اینکه باید در راستای بهره مندی از اجرای کامل برنامه درسی و به اقتضای اسناد بالا دستی در طراحی ساختار جدید برای سازمان به یک اقناع حداکثری برسیم و در معاونت توسعه و پشتیبانی این کار به جدیت در حال پی گیری است، گفت: آنچه امروز داریم کافی نیست و موضوعی که در سند نقشه جامع علمی کشور نیز بر آن تاکید شده است؛ لزوم عدم تفکیک بین نظر و عمل است، برخی میگویند در نظام سرمایه داری از ابتدا بدنه جامعه را برای تربیت کارگری صرف در کاربری نظام سرمایه داری آماده می کنند. اما در نگاه اسلامی ما، برای یک کارگر ساده بهره مندی از اخلاق و توانمندی فکری به اندازه یک متخصص یا مجتهد لازم است، فطرت الهی مرز نمیشناسد؛ نظام تعلیم و تربیت اسلامی ما نظامی است که نگاهش به همه یکسان است.
کسی از پایه نهم متوسطه به هنرستان میرود به معنای ضعیف بودن وی نیست
حجتالاسلام ذوعلم ادامه داد: در نگه داشت هنرجویان در مدارس فنی و کارو دانش نیز همین نگاه حاکم است. وقتی کسی از پایه نهم متوسط به هنرستان میرود به معنای ضعیف بودن وی نیست بلکه او نسبت به قدرت ذهنی، توانایی مهارتی و عملی بالاتری دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه هر 5 عنصر علم، تعقل، تفکر؛ عمل و اخلاق بر مبنای فلسفه انسان شناسی استوار هستند، گفت: باید اهداف خود را در عمل و برنامه ریزی در راستای اسناد تحولی که بر مبنای همگامی با غایت هستی و فطرت الهی تدوین شده اند تبیین کنیم. بر این اساس در اولین گام مجزا بودن دو دفتر تالیف نظری و فنی و حرفه ای محل اشکال است و باید آن را اصلاح کرد.
دکتر ذوعلم با تاکید بر اصل یکپارچگی و لزوم به هم پیوستگی فرایند تحصیلی دانشآموزان در طول ۱۲ سال مدرسه، بیان کرد: این سیر در متوسطه نظری رعایت شده و روی یک ریل ثابت در جریان است اما متاسفانه با ورود دانش آموزان شاخه فنی و کارو دانش به هنرستان ها در یک ریل متفاوت قرار می گیرند تا حدی که حتی مشاوران تحصیلی در مدارس هم روی خوشی به این رشته ها نشان نمی دهند و آن را مسیر ثانویه میدانند.
وی در ادامه به ساحتهای ششگانه در سند تحول بنیادین اشاره نمود و بیان کرد: در حال حاضر فقط بر روی ساحت علم و فناوری تاکید شده است و 5 ساحتدیگر مغفول بوده و به حاشیهنشین رفته اند. در حالی که ساحت تربیتی، اعتقادی و اخلاقی باید مقدم بر همه مطرح و تامین می شد.
دانش آموزان باید پیام های نا نوشته سازمان پژوهش را دریافت کنند
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: یادگیری قرآن و یا فرهنگ و هنر فقط نباید در یک کتاب خاص تجمیع شود و باید در تمام کتابهای درسی ما موج بزنند و وحدت حقیقی در جان دانش آموزان ما رقم زده شود. دانش آموزان باید پیام های نا نوشته سازمان پژوهش را، در کلیه رویکردها و محتوای خروجی دریافت کنند و برای یک زندگی ذوابعاد آماده شوند.
دکتر ذوعلم تاکید کرد: اگر فرض کنیم سازمان پژوهشی وجود ندارد و فرهنگ سازمانی ما نیاز به اصلاح دارد اولین فکری که به ذهن متبادر می شود این است که: باید دفتری داشته باشیم که مدرسه محوری را کارشناسی کند؛ باید ببینیم چقدر مدارس امروز با اسناد تحولی مطابقت دارند. ما یقین داریم نهاد مدرسه نهاد ماندگاری است و انبیاء پایه گذار مدرسه بودند، مدرسه سه رکن اصلی: جمع محوری، معلم محوری و آموزش محوری را در خود دارد. کارکرد مسجد نیز در فرهنگ و ادبیات ما بخش زیادی مشابه کارکرد مدرسه است، در مساجد امام جماعت احادیثی میگوید که جنبه آموزشی دارد، در واقع وقتی با هم هستیم بهتر یاد میگیریم.
وی تصریح کرد: شعارهایی مثل مرگ مدرسه بی ریشه بوده و استدلال استواری بر آن نیست اما اینکه مدرسه ما الان در چه جایگاهی است باید مورد بحث و بررسی باشد.
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش باید باقی بماند و ارتقا یابد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره ادغام پژوهشگاه مطالعات نیز گفت: در طی نشست ها و جلسات اخیر ما با سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان استخدامی همچنان به مصوبه قبلی و ادغام اصرار دارد و باید این ادغام را انجام دهیم، اما نباید این ادغام به معنای انحلال پژوهشگاه تلقی شود، تغییر اسم و ساختار نباید در مسئولیت و ماموریتها تغییر ایجاد کند. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش باید باقی بماند و ارتقا یابد و اگر عنوانش تغییر کرد، گروه ها و تیم های پژوهشی باقی بمانند.
حجتالاسلام ذوعلم تاکید کرد: ساختار امروز پژوهشگاه به بازآرایی و تجدید ساختار نیاز دارد که پاسخگوی سطح نیازها باشد، دلالتهای فلسفی تعلیم و تربیت ما را باید به پژوهش برساند و سازمان باید با نیروهای توانا و دانا غنی سازی شود؛ باید به این سمت و سو برویم که پژوهشگاه معاونت پژوهشی سازمان باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: هیچ نسخه ای برای ساختار در حال حاضر نسخه نهایی نیست اما باید زودتر تکلیف آن را روشن کنیم، بازآرایی به دنبال آن بازنمایی دارد، ساختار فعلی با آنچه باید انجام دهیم سازگار نیست و این اشکال را باید سریعتر اصلاح کنیم.
.... این گزارش در حال تکمیل است
ارسال نظر