معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: آفت ریشه ای و مبنایی نظام تعلیم و تربیت آفت گسستگی بنا از مبنا است.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی در یازدهمین گردهمایی معاونت های پژوهش سراسر کشور در مجتمع آدینه تهران گفت: جایگاه پژوهش در نظام تالیف و تربیت بسیار مهم است به نوعی که پژوهش روح همه فعالیت های تعلیم و تربیت است. وقتی که می گوییم روح یعنی اگر پژوهش نباشد همه چیز مرده است. همه عناصر تعلیم و تربیت را وقتی بخواهیم تحلیل کنیم در هر یک از اینها بدون پژوهش محال است.
وی گفت: در فرایند تعلیم و تربیت باید عنصر تربیت را هدف قرار دهیم و در نظر بگیریم که فرآیند تصمیم گیری منهای تحقیق امکان پذیر نیست.
دکتر ملکی با تاکید بر اینکه در مدارس منطبق با اسناد بالا دستی باید پژوهش صورت بگیرد گفت: کارهای ما سلیقه ای پیش می رود و با نگاه مسئله یابی و مطالعه و تعامل نیست. تحقیق خرد تا کلان در فرآیند تعلیم و تربیت دارای نقش است. اگر مایل به این بالنده شدن تعلیم و تربیت و روح داشتن آن هستیم و می خواهیم تعلیم و تربیت دانش آموز پویا تربیت کند راهی جز مبنا قرار دادن پروهش نداریم.
وی درباره چند آفت نظام تعلیم و تربیت گفت: آسیب مادر این است که مهمترین تصمیمات را بدون ابتنای بر تحقیق دنبال کنیم. آسیب دوم این است که سیاست بازی و باند بازی به تعلیم تربیت لطمه می زند در حالی که تعلیم و تربیت معیار دارد و معیارهای آن را نباید در دنیای سیاست برداشت بلکه باید از معیارهای متن تربیت دریافت کنیم. این امر به این معنا نیست که دانشجو را سیاسی تربیت نکنیم ولی باید از آمیخته شدن سیاست با تربیت جلوگیری کنیم.
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: تعلیم تربیت مقام بلندی دارد و آفت سوم که نمی گذارد درست عمل کنیم این است که فرد برنامه ریز روحیه استبدادی تجربی داشته باشد و به خرد جمعی بها ندهد.
دکتر ملکی بیان کرد: آفت های متعدد دیگری نیز وجود دارد. اما آفت ریشه ای و مبنایی آفت گسستگی بنا از مبنا است. سند تحول مبنا و بنا یعنی برنامه ریزی درسی برای آموزش معلمان است. قاعده این است که این بنا باید مبتنی بر این مبنا شود. مسیر تمدنی که دنبال می کنیم اگر بنا از مبنا گسسته شود منقطع می شود.هم اکنون مبنا داریم و مسئله مهم ما این است بنا را منطبق بر این مبنا کنیم. اتصال این فعالیت مبانی باید بررسی و بازنگری شود. اگر بناها از مبناها گسسته شود در نظام تعلیم و تربیت دچار مشکل می شویم.
ارسال نظر