رویکرد فناوری در تالیف کتاب های درسی همه مقاطع تحصیلی اعمال شده است



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرنگار ایرنا، مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در کشور، گفت: رویکرد فناوری در تالیف کتاب های درسی همه مقاطع تحصیلی اعمال شده است.
به گزارش ایرنا، احمدرضا دوراندیش روز پنجشنبه در همایش تجلیل از معلمان پژوهنده برتر برنامه هجدهم آموزش و پرورش قم، افزود: بعد از ابلاغ سند بنیادین تحول آموزش و پرورش، به تبع آن برنامه درسی ملی هم تدوین و ابلاغ شد که حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری از از حوزه های این برنامه ملی است.
وی اضافه کرد: سازمان دهی محتوای حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری در برنامه درسی به صورتی است که در دوره اول ابتدایی شایستگی های مربوط به این حوزه از جمله فرهنگ کار و تلاش به صورت تلفیقی با سایر حوزه های تربیت و یادگیری به دانش آموزان ارائه می شود.
وی ادامه داد: در دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه علاوه بر ارائه محتوای تلفیقی در سایر درس ها، به صورت درس مستقل شایستگی های مورد نظر این حوزه به دانش آموزان، آموزش داده می شود و این رویه در دوره دوم متوسطه درس کار و فناوری در شاخه های فنی و حرفه ای و کار دانش و نظری دنبال می شود.
دوراندیش با اشاره به حمایت از کار و سرمایه در آموزش های فنی و حرفه ای، گفت: آموزش های فنی و حرفه ای در استان ها به تناسب مراکز آموزشی و نیاز بازار ارائه می شود.
وی افزود: اهمیت به کسب روزی حلال، پایبندی به اصول اخلاقی و قانونی در فرآیند نصب دستگاه ها، التزام قلبی و وجدان کاری و رعایت حقوق مشتری در فرآیند سرویس خودرو از جمله اهدافی است که در نظام تعلیم و تربیت فنی و حرفه ای به دانش آموزان دنبال می شود.
وی افزود: تفکر، علم، عمل، ایمان و اخلاق و همچنین ارتباط با خود، خلق و خداوند از جمله اموری است که باید در برنامه های درسی لحاظ شود.
دوراندیش با بیان اینکه بیش از ۶۰ عنوان کتاب درسی توسط همکاران در استان ها تهیه شده است، گفت: انتظار داریم دبیران آموزش و پرورش در این راستا رهنمودهایی ارائه دهند تا بتوانیم در اصلاح مواد درسی از تجربه مولفان بهره مند شویم.
وی در ادامه با اشاره به چالش های فنی و حرفه ای در کشور، گفت: این حوزه نتوانسته جایگاه واقعی خود را میان خانواده ها پیدا کند و هر خانواده ای حاضر به هدایت فرزند خود به سوی این آموزش ها نیست.
وی افزود: همچنین توجه ذی نفعان آموزش و فنی و حرفه ای را برای مشارکت نتوانستیم جلب کنیم که با برنامه ریزی دقیق و کاربردی باید این مشکل ها برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای مرتفع شود.
همایش تجلیل از معلمان پژوهنده برتر برنامه هجدهم آموزش و پرورش قم با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید مهدی صادقی استاندار قم و جمعی از معاونان آموزش و پرورش و فرهنگیان در خانه معلم شماره دو آموزش و پروش قم برگزار شد؛ در این همایش تعدادی از معلمان پژوهنده استان قم مورد تجلیل قرار گرفتند. ک/۳

رویکرد فناوری در تالیف همه کتاب های درسی اعمال شده است

قم- ایرنا- مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در کشور، گفت: رویکرد فناوری در تالیف کتاب های درسی همه مقاطع تحصیلی اعمال شده است.

به گزارش ایرنا، احمدرضا دوراندیش روز پنجشنبه در همایش تجلیل از معلمان پژوهنده برتر برنامه هجدهم آموزش و پرورش قم، افزود: بعد از ابلاغ سند بنیادین تحول آموزش و پرورش، به تبع آن برنامه درسی ملی هم تدوین و ابلاغ شد که حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری از از حوزه های این برنامه ملی است.
وی اضافه کرد: سازمان دهی محتوای حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری در برنامه درسی به صورتی است که در دوره اول ابتدایی شایستگی های مربوط به این حوزه از جمله فرهنگ کار و تلاش به صورت تلفیقی با سایر حوزه های تربیت و یادگیری به دانش آموزان ارائه می شود.
وی ادامه داد: در دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه علاوه بر ارائه محتوای تلفیقی در سایر درس ها، به صورت درس مستقل شایستگی های مورد نظر این حوزه به دانش آموزان، آموزش داده می شود و این رویه در دوره دوم متوسطه درس کار و فناوری در شاخه های فنی و حرفه ای و کار دانش و نظری دنبال می شود.
دوراندیش با اشاره به حمایت از کار و سرمایه در آموزش های فنی و حرفه ای، گفت: آموزش های فنی و حرفه ای در استان ها به تناسب مراکز آموزشی و نیاز بازار ارائه می شود.
وی افزود: اهمیت به کسب روزی حلال، پایبندی به اصول اخلاقی و قانونی در فرآیند نصب دستگاه ها، التزام قلبی و وجدان کاری و رعایت حقوق مشتری در فرآیند سرویس خودرو از جمله اهدافی است که در نظام تعلیم و تربیت فنی و حرفه ای به دانش آموزان دنبال می شود.
وی افزود: تفکر، علم، عمل، ایمان و اخلاق و همچنین ارتباط با خود، خلق و خداوند از جمله اموری است که باید در برنامه های درسی لحاظ شود.
دوراندیش با بیان اینکه بیش از 60 عنوان کتاب درسی توسط همکاران در استان ها تهیه شده است، گفت: انتظار داریم دبیران آموزش و پرورش در این راستا رهنمودهایی ارائه دهند تا بتوانیم در اصلاح مواد درسی از تجربه مولفان بهره مند شویم.
وی در ادامه با اشاره به چالش های فنی و حرفه ای در کشور، گفت: این حوزه نتوانسته جایگاه واقعی خود را میان خانواده ها پیدا کند و هر خانواده ای حاضر به هدایت فرزند خود به سوی این آموزش ها نیست.
وی افزود: همچنین توجه ذی نفعان آموزش و فنی و حرفه ای را برای مشارکت نتوانستیم جلب کنیم که با برنامه ریزی دقیق و کاربردی باید این مشکل ها برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای مرتفع شود.
همایش تجلیل از معلمان پژوهنده برتر برنامه هجدهم آموزش و پرورش قم با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید مهدی صادقی استاندار قم و جمعی از معاونان آموزش و پرورش و فرهنگیان در خانه معلم شماره دو آموزش و پروش قم برگزار شد؛ در این همایش تعدادی از معلمان پژوهنده استان قم مورد تجلیل قرار گرفتند. ک/3
/2085/ 1175 /1596

دوراندیش احمد رضا ا, [۱۹.۱۲.۱۵ ۰۸:۴۵]
http://www.irna.ir/fa/News/81882707/

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA