
نشست هم اندیشی کارشناسان دفترتألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش با رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از دفتر تألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش، این نشست روز سه شنبه 99/4/3 از ساعت 7 الی 9:30 با حضور جناب آقای دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، آقای احمدرضا دوراندیش مشاور رئیس سازمان، مهندس افشار بهمنی سرپرست دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش، معاونین و کارشناسان دفتر برگزارشد.
جناب آقای دکتر ملکی رئیس سازمان به ارزش بالای سرمایه های انسانی توانمند و با تجربه دفتر فنی و حرفه ای وکاردانش اشاره نمود و خواستار انسجام، همدلی، همفکری و تلاش برای تحقق سیاستهای کلان و اجرایی شدن اسناد بالادستی در برنامه ریزی ها شد.
ایشان برتوجه به رویکرد ترکیبی برای آغاز سال تحصیلی جدید و آمادگی برای وضعیت زرد بازگشایی مدارس تاکید نمود.
او خواستار تلاش در جهت تزریق مهارتهای عام فنی و حرفه ای به نظام آموزشی و خارج شدن این آموزشها از حصار زمان شد و اظهارداشت: آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش باید از حصار زمان خارج و به مکان متصل شود البته با نگاه و رویکرد بومی تا رشته ها مصداق در مکان و موقعیت داشته باشند.
ایشان بیان داشت:دوبال مهارت آموزی و ارزشهای اخلاقی در آموزش های فنی و حرفه ای باید با هم دیده شوند. اسناد تحولی باید عملیاتی گردند. چتر اصلی سند برنامه درسی ملی و سند تحول می باشد. ابتدا به یک برنامه ریزی آموزشی قبل از یک برنامه ریزی درسی نیاز داریم. همچنین نیازمند یک انتظام نوین در فنی و حرفه ای و کاردانش هستیم که مبنای آن باید نیاز سنجی های کلی باشد. برای انتظام نوین باید فهم نوین داشته باشیم همچنین در استفاده از تجارب قبلی مقلد نباشیم و موضع انتقادی داشته باشیم.
در ابتدای این نشست آقای بهمنی بر استفاده از نقاط قوت و فرصتهای موجود در آموزش های فنی و حرفه ای در این برهه تاریخی و شناسایی نقاط ضعف و تهدیدهای موجود تاکید نمود.
ایشان وجود سرمایه های ارزشمند انسانی که در حال حاضر در دفتر تالیف فنی و حرفه ای و مهارتی سازمان بعنوان یک تیم اخلاق مدار، پرکار و صاحب تجربه، همچنین نگاه بسیار مثبت ریاست سازمان بر اهمیت مهارت آموزی و آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی، تاییدات و تاکیدات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) و وزیر محترم آموزش و پرورش نسبت به شایستگی های علمی، تجربی و اخلاقی و مدیریتی آقای دکتر ملکی را فرصتی بسیارمغتنم جهت توجه ویژه به آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی بر شمرد.
او در ادامه طراحی برنامه درسی دوره تحصیلی فنی و حرفه ای مهارتی براساس اسناد تحولی مبتنی بر آموزش عمومی، تلفیق نظر و عمل، اجرای دقیق و مناسب برنامه های درس کاروفناوری از پایه هایچهارم تا نهم، هدایت تحصیلی فرایندی دانش آموزان، فرایند مشارکت خانواده ها و استفاده از نقش و جایگاه اجتماعی سایر شرکای اجتماعی، چالش های جدی در بخش کاردانش، نیاز به تامین زیر ساختهای لازم و تکمیل اجزای بسته های یادگیری را از جمله مباحث جدی و قابل توجه برای تحقق سیاستهای کلان و اجرایی شدن اسناد بالادستی برشمرد.
آقای دوراندیش در ادامه این نشست بر پیگیری کارهای قبلی که به سرانجام نرسیده و بررسی چرایی آن ها، به سرانجام رساندن بحث کاردانش، تقویت بحث های پژوهشی، توجه به اصلاح برنامه ها و اصلاح برخی از کتابها، توجه به ادامه تولیدات با قوت، نیاز به تحول وبحث های تحولی، نیروی کارشناسی و حفظ و تقویت نیروهای موجود اشاره نمود.
درادامه نشست همکاران به مواردی چون فطرت گرایی توحیدی، کمبود نیروی انسانی، ساماندهی رشته های کاردانش، فیلم های آموزشی، نشست ها، وضعیت دروس کارو فناوری، اهمیت آموزش برنامه نویسی در دوره عمومی، تقویت فناوری، نحوه تقسیم کار دفاتر و حجم سنگین بالای کار، فراهم کردن زیرساختهای مناسب جهت برگزاری جلسات آنلاین، شفاف بودن بودجه فنی و حرفه ای در سازمان، بحث تعیین موقعیت موجود، درک ویژگی های آموزش های فنی و حرفه ای، توجه به بومی سازی رشته ها مخصوصا در بخش کشاورزی و بحث پایش اشاره نموده و خواهان توجه و رفع موانع و مشکلات موجود شدند.
در پایان جلسه نیز از تلاش و پشتکار خانم گلبخش و آقای شکر ریز تقدیر و تشکر بعمل آمد.
ارسال نظر