اجرای سند تحول بنیادین نیازمند به مردان تحول است



به گزارش خبر روابط عمومی و امور بین الملل حیدر تورانی در نشست هم اندیشی روسای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بعد از انقلاب گفت: تا سند تحول بنیادین پیموده نشود، پیاده نمی‌شود معتقدم که آموزش و پرورش با وجود سند تحول بنیادین در روشنایی است و مردان تحول، فتیله این چراغ هستند، اما اکنون مردان تحول در آموزش و پرورش کم داریم.

او ادامه داد: در اجرای سند تحول بنیادین خوب عمل نکرده‌ایم، اما انتظار شفا داریم و این نکته‌ای مهم است که باید به آن توجه شود.

تورانی گفت: با وجود این شرایط سند تحول بنیادین در مسیر اجرا گام‌هایی برداشته است، اگر قرار باشد کار خوب انجام دهیم توجه به برنامه درسی است که برای آن وقت و هزینه گذاشته‌ایم، حال باید تلاش کنیم تا آن را پیش ببریم.

سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: سازمان در مسیر اجرای سند پیشگام بود، کتاب‌های درسی بر مبنای تجربیات زیسته کارشناسان ما تدوین و با وجود کمی کاستی ها، اما کار نفس‌گیر دنبال شد، این تلاش باعث شده بود تا سند آنطور که باید اجرا نشود.

تورانی به نداشتن دغدغه کتاب‌های نونگاشت اشاره کرد که سازمان فرصت ریکاوری و بازاندیشی دارد تا خلا تربیت معلم برای معلمانی که هستند را حل کند.

او در ادامه افزود: هنوز خانواده‌ها از مدرسه انتظار نمره دارند، اصلاح مطالبات والدین و اصلاح نگاه معلمان و مدیران باید در دستور کار باشد.

سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از فرصتی خوب برای اجرای سند تحول بنیادین گفت که همان گذر از چرخش به انطباق است. او ادامه داد: باید به سبک رهبری اثربخش توجه کنیم و اگر در این جهات کار‌ها دنبال شود به نتایج خوبی می‌رسیم.

تورانی افزود: کار‌ها برای رسیدن به موقع کتاب‌های درسی در اول مهر با فشردگی پیش می‌رفت، اما الان که این نگرانی نیست باید به اجرای برنامه درسی توجه کنیم.

او ادامه داد: آنقدر که دنبال نو کردن کتاب‌ها هستیم به اجرا نمی‌پردازیم، اهداف دوره‌های تحصیلی کمتر مورد توجه سازمان پژوهش است، ارزش‌های دفاع مقدس فقط از طریق کتاب درسی محقق نمی‌شود اگر معلمان ما به این موضوع واقف نباشند نتیجه نمی‌گیریم.

او گفت: باید در آموزش و پرورش رهبری اثر بخش را دنبال کنیم، در این راستا با بنیاد نخبگان صحبت کردیم و جلساتی داشتیم تا از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم و به سمت اجرای درست و دقیق برنانه درسی برویم.

سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به فعالیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه خیلی مهم است و اکنون پژوهشگاه نهادی است که به سازمان پیوند خورده اما هنوز این پیوند نگرفته است اگر سازمان واقعا می‌خواهد کار‌ها پیش رود، باید پژوهشگاه برنامه درسی را حفظ کند.

خبر: معینی 

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA