بررسی شاخص‌های مجلات کودکان در مقایسه با رشد کودک



نهمین جلسه از نشست‌های اندیشه‌ورزی رشد با موضوع «مطالعه تطبیقی مجله رشد کودک با مجله کودک کشورهای آمریکا، هند و انگلستان» به منظور ارتقای مجله رشد کودک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، جلسه وبیناری با موضوع مطالعه تطبیقی مجله رشد کودک با مجله کودک کشورهای آمریکا، هند و انگلستان به‌منظور ارتقاء مجله رشد کودک، با ارائه دکتر حسن مظاهری، دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی و با حضور مدیرمسئول، معاونان، رؤسای گروه‌‌ها، سردبیران، مدیران داخلی مجلات رشد و کلیه کارشناسان دفتر انتشارات و فناوری آموزشی برگزار شد.

دکتر مظاهری درخصوص هدف از این پژوهش گفت: این پژوهش در سال 1391 و با هدف بررسی وضعیت محتوایی، قالب‌های مورد استفاده در ارائه مطالب و ویژگی‌های هنری و ساختاری-فیزیکی مجلات کودک چهار کشور انگلستان، هند، آمریکا و ایران برای شناسایی وجوه اشتراک و افتراق و نقاط قوت و ضعف مجلات فوق به منظور ارائه راهکارهای اصلاحی و ارتقائی مجله رشد کودک ایران انجام شده است.

وی ادامه داد: روش این پژوهش تطبیقی و با الگوی کندل و جامعه آماری آن تمام کشورهای دنیا و نمونه آماری که به صورت هدفمند انتخاب شده چهار کشور آمریکا، هند، انگلستان و ایران بوده است.

از هر مجله مربوط به هر کشور نیز سه شماره مربوط به سال 2012 و مجله رشد کودک مربوط به سال تحصیلی 91-1390 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. روش اجرای پژوهش تحلیل محتوا و ابزار جمع آوری اطلاعات آن دو چک لیست حیطه‌های رشد و اهداف زیر مجموعه و قالب‌های ارائه مطالب و همچنین یک پرسشنامه ارزیابی وضعیت هنری و ساختاری ـ فیزیکی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از تکنیک‌های آمار توصیفی شامل جدول توزیع فراوانی، درصد و نمودار استفاده شد و داده‌ها براساس سه مرحله الگوی پژوهش تطبیقی کندل تحلیل شد. 

وی درباره نتایج این پژوهش گفت: نتایج حاکی از آن است که، جایگاه مجله رشد کودک در مؤلفه‌های حیطه‌های رشد نسبت به سایر مجله‌ها، جایگاه اول در شناختی ـ آموزشی و دیگر موارد، و جایگاه آخر در عاطفی ـ اجتماعی، زبان و بیان خلاق و درک زیبایی‌ها را دارد.

در مؤلفه‌های قالب­های مورد استفاده نسبت به سایر مجله‌ها جایگاه اول در داستان، جایگاه آخر در سرگرمی و بی‌توجه به کاردستی و بازی را دارد.

در مؤلفه‌های وضعیت ساختاری ـ فیزیکی، جایگاه اول در محل مناسب درج شناسنامه، درج شماره صفحه، شماره مجله و لوگو در تمام صفحات، قطع حروف و کرسی خطوط، جایگاه سوم در قطر کاغذ صفحات و نوع خط و اندازه حروف را دارد.

در مؤلفه‌های وضعیت هنری، جایگاه اول در رنگ‌آمیزی و توجه به سواد بصری، جایگاه سوم در تناسب طراحی روی جلد با محتوای آن شماره را دارد.

دکتر حسن مظاهری با توجه به یافته‌ای این پژوهش، در پایان این وبینار پیشنهاد کرد که مجله رشد کودک در توجه بیش از حد به حیطه شناختی-آموزشی و حیطه سایر موارد و پراکندگی مطالب و کم‌توجهی به حیطه بیان خلاق و درک زیبایی‌ها و حیطه جسمی ـ حرکتی تجدیدنظر نماید.

از نظر وی مجله رشد کودک لازم است در قالب‌های ارائه به بازی و کاردستی توجه بیشتر و در بُعد ساختاری ـ فیزکی در «قطر کاغذ صفحات» و «نوع خط و اندازه حروف» و همچنین قطر کاغذ جلد و قوام آن  بازنگری کند. در بُعد هنری نیز بهتر است از ویژگی‌های بارز مجلات نمونه برای ارتقاء وضعیت هنری رشد کودک استفاده شود.

انتهای پیام

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA