رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: «میتوان به مجموعه تولیدات در جشنوارههای متعدد، از جمله جشنواره یازدهم رشد، بهعنوان یک بسته آموزشی نگاه کرد، زیرا در کنار هم قرارگرفتن آنها یک ترکیب معنیدار ایجاد میکند.»
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکترمجتبی همتیفر در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری «یازدهمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی رشد» اظهار کرد: «در ابتدا باید به چند رویدادی اشاره کنم که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آنها را اجرایی کرده است. برای نمونه، «یارستان کودکستان» اهدافی شبیه آنچه را در جشنواره مذکور مورد توجه است، مدنظر داشت؛ شناسایی و ارزیابی و معرفی محصولات فاخر. البته در یارستان این موارد مرتبط با کودک بودند تا منابع آموزشی لازم در اختیار معلمان، والدین و مهدهای کودک قرار گیرند. توجه داشته باشید، این اقدام موجب میشود جعبه ابزاری که مربی در اختیار دارد، پربارتر شود؛ مانند آنچه در جشنواره رشد برای ارتقای سطح و منابع آموزشی مدنظر قرار دارد.»
وی با بیان اینکه رویداد یارستان کودکستان با هدف ساماندهی و ارتقای سطح کمی و کیفی محتوای مناسب برای کودکان زیر هفت سال برپا شد، ادامه داد: «در این رویداد ما بسیار تلاش کردیم با توجه به زمان کم، موفق عمل کنیم. با همکاری و لطف دوستان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در زمینه داوری، تا به امروز، هم در شاخصها و هم در معرفی رویدادها بهخوبی عمل کردهایم.»
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک تصریح کرد: «از نظر بنده، اگر همانطور که شورای سیاستگذاری جشنواره یازدهم اکنون بهخوبی راهبری میشود، در اجرا نیز این روند ادامه داشته باشد و واحدهایی مانند معاونت آموزشی یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، که هم تولیدکننده و هم مصرفکنندهاند، نقشی جدیتر ایفا کنند، این تعامل و همافزایی به ما کمک خواهد کرد تا این رویداد تربیتی از قالب جشنوارههای درونوزارتخانهای خارج شود؛ ضمن اینکه چالشها نیز برطرف خواهند شد.»
وجود پتانسیلهای زیاد در خارج از وزارتخانه برای حضور در جشنواره رشد
همتی ادامه داد: «در دورههای گذشته، شرکتکنندگان بهطور عمده از وزارت آموزشوپرورش یا معلم و دانشجومعلم بودند، در حالی که ما پتانسیلهای زیادی در خارج از وزارتخانه داریم؛ افرادی که به حوزه تعلیم و تربیت علاقهمندند، باید بررسی کنیم که چگونه میتوان آنها را در این رویداد درگیر کرد. این در حالی است که شاید افرادی باشند که حتی به گوش آنها نخورده باشد که آموزشوپرورش چنین رویداد بزرگی را برگزار میکند؛ موضوعی که بهنظر میرسد مسئولان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این دوره از جشنواره بهخوبی مدنظر دارند.»
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه توجه به این موارد موجب خواهد شد افق جشنواره بسیار وسیعتر شود، خاطرنشان کرد: «با مرجعیت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و تأکید مقام معظم رهبری بر آن، انشاءالله شاهد موفقیتهای بیشتری در این زمینه خواهیم بود.»
معاون وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: «نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، این سؤال است که آیا به اقتضای دوره کرونا محتوای الکترونیک و این جشنواره رقم خورد یا پیشتر هم مقوله محتوای الکترونیک مدنظر قرار داشته است؟ البته در این زمینه با فایدهها و
از سوی دیگر آسیبهایی روبهرو هستیم که باید مدنظر باشند. بخشی از بچهها نیاز دارند از فضای الکترونیک فاصله بگیرند. بهطور مثال، در فضای اسباببازی و فضای کتاب بهصورت فیزیکی حاضر شوند. چرا که خود در دست گرفتن کتاب موضوعیتی دارد یا اسباببازی که ساختنی است، ارزشمند است. البته این روزها بهتر از این موارد مابهازای الکترونیک آنها تولید شدهاند. انواع بازیهایی وجود دارند که نسخههای تلفن همراهِ آنها هم درست شدهاند. اما نباید فراموش کرد که ماهیت فیزیکی در این زمینهها، محاسن بسیاری دارد. بهطور مثال، در سنین پایینتر، ماهیچههای بدن هنگام بازی تحرک دارند که این خود نوعی تمرین بهشمار میرود. اما در بازی مجازی این قاعده وجود ندارد. بنابراین، در سازمان باید بخش متولی این امر، ابزارها و محصولات کمکآموزشی و تربیتی را راهبری کند؛ موضوعی که میتوان آن را گستردهتر از دامنه محتوا دانست.»
ضرورت توجه به جشنوارههای موازی
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در ادامه با بیان این مطلب که میتوان به مجموعه تولیدات چنین جشنوارههایی بهعنوان بستهای آموزشی نگاه کرد، گفت: «این امر خود میتواند نهادهای مرتبط را نیز درگیر آموزش و تربیت کند. ضمن اینکه ما چند جشنواره موازی هم داریم؛ مثل جشنواره «فیروزه» در موضوع کالاهای فرهنگی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را برگزار میکند. یعنی محصولی که در آن تولید و معرفی میشود، جنسش کالای فرهنگی است که کاربرد تربیتی نیز دارد. جشنوارهای هم داریم که کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برپا میکند و مربوط به حوزه اسباببازی است. اگر به آنها با توجه به کاربرد تربیتی و بهطور جامع نگاه کنیم، شاید بتوان آنها را تلفیق کرد.»
همتی افزود: «بحث دیگری که باید به آن اشاره کرد، موضوع به مصرف رساندن تولیدات در این جشنوارهها است. گاهی جشنوارههایی برگزار میکنیم که آثاری در آنها فراخوان، شناسایی و عرضه میشوند، اما در مرحله مصرف آن آثار به مشکل برمیخوریم.»
اهمیت نظام معرفی و اجرا در برگزاری رویدادهای بزرگ
معاون وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: «بسیاری از جشنوارهها بهخوبی معرفی نمیشوند. بنابراین، یکی از مباحث مهم، نظام معرفی و اجراست. جاهایی که جشنوارهها در آنها معرفی میشوند، نباید به وبگاههای سازمان محدود باشند. به عبارت دیگر، باید در هر جا که میتوانیم جشنواره را تبلیغ کنیم و در دسترس قرار دهیم؛ چه در سامانههای درونی وزارتخانه و چه جاهای دیگر.»
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک تصریح کرد: «این روند اقتضائاتی دارد. به عبارت دیگر، این پرسش مطرح میشود که آیا رشد برنامه یا بستری دارد که این دسترسی را نزدیکتر کرده باشد؟ یا بستهسازی مدنظر قرار گرفته است؟ »
پیشنهاد تولید بسته مکمل از مجموعه آثار رسیده
همتی با بیان این مطلب که در برگزاری جشنوارهها میتوان به موضوع ایجاد بسته مکمل توجه داشت، گفت: «محصولاتی که بهطور پراکنده تولید شدهاند، مثلاً اسباببازی، کتاب کار و محصولات رقمی، میتوانند مکمل یکدیگر باشند. در کنار هم قرارگرفتن آنها ترکیبی معنیدار ایجاد میکند. در حالیکه ممکن است تکتک آنها چنین کارکردی نداشته باشند. بنابراین، این نوعی ارزش افزوده است.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک بیان کرد: «پیشنهاد بعدی این است که ما به یک الگوی مضمومی یا قالبی نیاز داریم که تربیت اخلاقی و تربیت اجتماعی را در کنار هم قرار دهد. باید بدانیم چگونه مضمونهای متفاوت را کنار یکدیگر قرار دهیم.»
اهمیت توجه به شاخصهای ارزیابی و محتوا
همتی اظهار کرد: «چالش دیگر که ما تلاش کردیم در یارستان کودکستان، با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، آن را برطرف کنیم، موضوع شاخصهای ارزیابی و محتواست. اینکه چقدر از آنها بهروز هستند؟ آیا همانطور که کتابهای درسی را ارزیابی میکردیم، به این مقوله هم میپردازیم؟ بر این اساس چه چیزهایی باید بهطور دقیق بررسی شوند. حتی حساسیتهای جدیدی که به آنها توجه نداشتهایم نیز باید بررسی شوند. بنابراین، ما به نوعی بهروزرسانی از جنس نشانهشناسی نیاز داریم؛ بحثهایی محتوایی و دقتهایی که نیاز است در مورد تولیدات محتوا مدنظر قرار گیرند. ضمن اینکه باید بدانیم، تطبیق تناسبهای سنی و ردهبندی با چه سازوکاری صورت میگیرد.»
وی تصریح کرد: «باید شاخصهایی را که وجود دارند در قالب نظام مستمری بهروز کنیم. اگر شاخصها بهروز نشوند، نمیتوانیم از آنها صحبت کنیم. ضمن اینکه وقتی ترکیب و بسته مدنظر است، از مضمونهای بیشتری بهره میبریم. بنابراین، این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
تشکیل دبیرخانه دائمی، داشتن سیاستگذاری تعاملی در قالب همافزایی، موضوع مالکیت معنوی، ارتقای کیفی در فرم و محتوا، چگونگی کمک و حمایت از تولیدات غیرحرفهای برای افزایش کیفیت آنها و همچنین ایجاد شبکه تولید گسترده نیز از دیگر مواردی بودند که رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در این نشست به آنها اشاره و تأکید کرد: «این نکات باید در هر جشنوارهای، از جمله جشنواره یازدهم رشد، مورد بحث قرار گیرد.»
انتهای پیام
ارسال نظر