به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حیدر تورانی در نشست مشترک سرگروه های و روسای پژوهشکده ها که صبح امروز 29 فروردین ماه 97 در سالن جلسات سازمان برگزار شد، با اشاره به جایگاه رفیع پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در انجام پژوهش های ملی و بین المللی افزود: برای احیاء جایگاه مسقل پژوهشگاه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنم.
وی پس از استماع نظرات و پیشنهادات سرگروه های پژوهشی و روسای پژوهشکده ها، اظهار داشت: گام اول در مدیریت شناخت محیط است و من نیز با توجه به این امر در حال مطالعه سازمان و دفاتر تابعه آن و تهیه فهرستی از قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها هستم تا انشاالله با برنامه ریزی مناسب به کمک دوستان بتوانیم گام موثری در بهبود فرایند امور برداریم.
وی تجدید نظر در ساختار سازمانی و فرایندهای اداری و تسهیل امور پژوهشی را گامی موثر در تحقق اهداف و در نتیجه ارتقاء جایگاه سازمانی برشمرد و برسیاست عدم تمرکز و اصلاح امور تاکید کرد.
دکتر تورانی با اشاره به ماموریت های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، افزود: طرح های مربوط به تعلیم و تربیت زمانبر و دیر بازده است و گاه لازم است 10 تا 12 سال به انتظار نتیجه نشست، به این دلیل از حساسیت خاصی برخوردار است، لذا باید نظارت، ارزیابی و پایش آن ها در خلال برنامه با دقت صورت پذیرد. زیرا توجیه پذیر نیست که طرحی بدون پشتوانه پژوهشی به اجرا گذاشته شود و پس از 10 سال، تازه مشخص شود که موفق نبوده. این هدر رفت بیت المال و عمریست که پای آن صرف شده است.
وی تفویض اختیار و کاهش بوروکراسی اداری را یکی از اقداماتی دانست که می تواند موجب تسریع در انجام کارهای پژوهشی و در نتیجه جذب هرچه بیشتر موسسات پژوهشی و پژوهشگران گردد.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، انتصاب دکتر فرهاد کریمی به عنوان معاون سازمان را گامی عملی در جهت تسریع در فرایند های پژوهشی دانسته و اضافه کردند: پژوهشگاه نیز وظیفه دارد با بکارگیری افراد متخصص، کارشناس و صاحب نظر و تقویت گروه های پژوهشی، فرایند ها را اصلاح و بهبود بخشد.
وی با اشاره به تغییرات کتب درسی همسو با سند تحول نظام آموزشی، افزود: با استقرار پایه دوازدهم، دوره همسو سازی کتب نیز به پایان میرسد و از آن پس باید ارزیابی و تطبیق اهداف با سند تحول، سیاست چند تالیفی، غنی سازی و پایدار سازی محتوا مورد توجه قرار گیرد.
دکتر تورانی حضور افراد ناآگاه و کارشناسان فاقد انگیزه را مانع رشد و ارتقاء جایگاه سازمانی دانست و بر ضرورت اصلاح و بازنگری و جذب افراد جوان، کارآمد و توانمند تاکید کرد.
وی ضمن انتقاد از تاخیر در تدوین زیر نظام های سند تحول، اضافه کرد: گرچه زیر نظام برنامه درسی ملی تدوین شده و به عنوان نقشه راه تالیف کتب درسی مورد استفاده قرار گرفته، ولی دستیابی به اهداف متعالی مندرج در سند تحول در گرو اجرای هماهنگ و همزمان زیر نظام ها بوده و برخی از مشکلاتی که امروز آموزش و پرورش با آن مواجه است ناشی از این عدم هماهنگی هاست.
ارسال نظر