
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست شورای برنامه ریزی گروه تالیف کتب درسی فنی، حرفه ای با حضور دکتر حیدر تورانی روز سه شنبه 18 فروردین ماه برگزار شد. در این نشست مهندس دوراندیش، مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کار و دانش با تأکید براهمیت آموزشهای فنی و حرفهای با توجه به مشکلات اشتغال و چرخه تبدیل علم به ثروت گفت: در آموزشهای فنی و حرفهای نوین که به صورت رسمی در کشور برنامهریزی شده، چرخشهای اساسی ایجاد شده از جمله اینکه رویکرد ما شایسته محوری است. دومین چرخش نگاه از کتاب درسی به عنوان منبعی منفعل به فعال. لذا در هر بخش مملو از سئوالاتی است که ذهن معلم و دانش آموز را برای پاسخ به آنها درگیر و به فعالیت وامی دارد. سومین چرخش از انحصار کتاب به بسته آموزشی است. قبلا تنها کتاب درسی محور برنامه های آموزشی بود در صورتی که در نگاه اخیر بسته آموزشی که مجموعه ای از نرم افزارهای آموزشی، فیلم، کتاب کار هنرجو، راهنمای معلم وچند رسانه مورد توجه و جایگاه خاصی پیدا کرده است. اتفاقات جدیدی نیز در راه است که به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.
دوراندیش افزود: هریک از منابع تدوین شده پیوست پژوهشی نیز دارد. در این رابطه نزدیک به 300 پژوهش در رشته های مختلف انجام گرفته، 450 عنوان کتاب جدیدالتالیف با مشارکت 650 مولف بدون تکرار که با تکرار آن بالغ بر 1500 مولف می شود که 260 مولف آن از استانهای کشور انتخاب شده اند و 500 کارشناس خبره استفاده شده است.
وی با اشاره به سه سالهشدن آموزشهای فنی و حرفهای ادامه داد: براساس نیازسنجیها و مطالعات انجام شده در خصوص مشاغل، توانستیم چرخههای مورد نیاز بازار کار را شناسایی کنیم. بر این اساس برای هر رشته 6 درس کارگاهی درنظر گرفته شده که هر یک از کارگاهها طی 8 ساعت مباحث دانشی و عملی را براساس استانداردهای موجود ارائه میکنند.
مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کار و دانش با اشاره به چالش های فراروی با توجه به اضافه شدن پایه دوازدهم و کتابهایی که باید تالیف شود، از سرپرست سازمان درخواست کمک ویژه و تسهیل در امور عقد قراردادها، برون سپاری و دعوت از کارشناسان خارج از سازمان را نمود.
شایان ذکر است: در این نشست نمایندگانی از سایر دفاتر نیز حضور داشتند.
ارسال نظر