به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، همزمان با روز ملی پژوهش و آغاز هفته پژوهش مراسم تجلیل از برگزیدگان فرهنگی پژوهش در آموزش و پرورش امروز با حضور جمعی از معاونان وزارت آموزش و پرورش و نفرات برگزیده این جشنواره در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه برگزار شد.
غلامعلی افروز از اساتید روانشناسی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت پژوهش اظهار داشت: در ابتدا این سئوال مطرح میشود که پژوهش چیست و پژوهشگر کیست و فرد موفق در این خصوص چه کسی است که در یک نگاه ژرف میتوان گفت پژوهشگر زمانی معنا پیدا میکند که انسانهای بصیر باشند.
وی ادامه داد: بصیرت، فرایندی از دانش نظری و تجارب حرفهای است که انسان را در کار خود بصیر میکند.
این استاد دانشگاه افزود: موضوع ما تعلیم و تربیت کشور است و تلاش هدفمند از حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است؛ یعنی پژوهش در یک معنا برای حرکت کردن از وضع موجود به وضع مطلوب خواهد بود.
افروز با اشاره به تعریف پژوهشگر موفق یادآور شد: پژوهشگر موفق مسائل را هوشمند و حرفهای درک میکند یعنی هوش که توان انسان در درک و حل مسائل است بسیار مهم بوده و هرکس زودتر درک کند و مسئله را حل کند، باهوشتر است و نیز هرکس از زاویه رساتر و زودتر این مسائل را حل و فصل کرده و به شیوه متفاوتی مسائل را حل کند، انسان خلاقی است.
وی خلاقیت را آمیزهای از هوش و خصیصههای والای شخصیتی برشمرد و گفت: ما در کشور نیاز به پژوهشگر خلاق داریم اما درصد اندکی از پژوهشگران موجود، رگههایی از خلاقیت دارند.
این استاد روانشناسی دانشگاه با اشاره به برگزاری المپیاد دانشگاهها تصریح کرد: در المپیادها لزوماً پژوهشگر خلاق تربیت نمیکنند اما در پس بسیاری از المپیادهای جهانی روانشناسان خلاقی نشستهاند که در بین دانشآموزان مختلف جهان کسانی را انتخاب کنند که خلاق هستند نه کسانی که فرمولها را حفظ کردهاند.
افروز با بیان اینکه خلاقیت مانند هوش ذاتی و درک اکتسابی است، عنوان کرد: خلاقیت باور و رویکرد است و ما میتوانیم خلاقانه بیندیشیم چرا که فرد خلاق وضع موجود را میبیند و به سوی وضع مطلوب حرکت میکند.
این استاد روانشناسی دانشگاه با انتقاد از شیوه آموزشی در کشور خاطرنشان کرد: «متوسطه» ما دیگر مطلوب نیست؛ برای صد سال پیش است که 215 نفر دیپلم داشتیم.
افروز با بیان اینکه سند تحول از نظر متوسطه، معیوب است، گفت: باید یک پژوهش ملی و جهانی انجام دهیم، تا چه زمانی غول کنکوریها و تستزنیها نمیگذارند تحول به معنای واقعی انجام گیرد و تا چه زمانی باید این بازارها حاکم باشند؟
وی با بیان اینکه باید تغییر و اصلاح صورت گیرد، تأکید کرد: دیپلم متوسطه ما باید 4 صفت داشته باشد که شامل عمومی بودن، کاربردی بودن، مهارت محور بودن و خلاق پرور بودن باشد.
وی با اشاره به اینکه پژوهش باید یک باور باشد تصریح کرد: باید ببینیم انگیزههای واماندگی تحصیلی در کشور چیست؛ هرکشوری که واماندگی تحصیلی در 12 سال بالا باشد آسیبپذیری آن بالا میرود و رابطه واماندگی با بزهکاری در کانون اصلاح و تربیت 100 درصد معنا دارد.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: باید کاری کنیم که معلمان ما از بهترینها باشند و وزیر آموزش و پرورش 2 رسالت دارد که یکی از آن باغبانی وجود شکوفههای حیات یعنی نونهالان و نوجوانان 6 تا 18 ساله است و دومین رسالت پیشگیری از آسیبها بر عهده آموزش و پرورش است نه معاونت پیشگیری قوه قضاییه و باید بودجه را در این خصوص صرف کرد نه در زندانها و قوه قضاییه که 15 میلیون پرونده جمع میشود.
افروز با تأکید بر اینکه بلوغ جنسی نسبت به 40 سال قبل 3 تا 4 سال کاهش یافته است، گفت: درصدی از دانشآموزان که کلاسهای چهارم و پنجم و بیشتر دانشآموزان کلاس ششمی بلوغ جنسی را تجربه میکنند و تعداد زیادی از دختران نیز در سوم دبستان بلوغ جنسی را تجربه میکنند.
این استاد دانشگاه افزود: در غالب دبستانها معلمان خانم تدریس میکنند البته معلمان خانم خیلی باهوش هستند اما باید در دبستانها و دبیرستانهای دخترانه درس دهند و در بعضی از دبیرستانهای دخترانه، معلمان مرد شیمی و فیزیک درس میدهند مانند استان خراسان رضوی.
افروز بیان داشت: معلمان آقا، خوش اخلاق هستند و میتوانند معلم دبستان باشند و دانشآموزان پسر باید با معلمان مرد احساس همدلی کنند و معلمان آنها مرد باشد نه خانمها و اینها معضلاتی است که داریم و تا کی باید صبر کنیم.
وی متذکر شد: علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش وقت میگفت «بیش از 60 درصد معلمان خانم هستند» اما ما باید شروع کنیم، در بعضی مدارس غیردولتی دختران دانشجوی 17 و 18 ساله با وضعیت خاص سر کلاس میروند و حتی تا ششم دبستان نیز درس میدهند.
این استاد دانشگاه با اشاره به ویژگیهای یک پژوهشگر موفق خاطرنشان کرد: پژوهشگر خلاق نسبت به همه مباحث موجود حساس است و انسانهای خلاق بنبستها را میشکنند.
افروز یادآور شد: کنجکاوی پرثواب است، خمیرمایه خداجویی و بستر خلاقیت را به همراه دارد، انسان خلاق خوش اخلاق و متبسم بوده و انسان اخمآلودی نیست بلکه گشاده رو است.
وی تصریح کرد: پژوهشگر و انسان خلاق ابتدا زنجیره علوم و فنون را بدست خود میگیرد و حلقهباید به این زنجیره بیفزاییم و پژوهشگر خلاق باید مولد باشد نه مولف یافتههای دیگران و مونتاژ کننده ساختار دیگران باشد.
افروز متذکر شد: پژوهشگران خلاق پیشینه ساز هستند نه پیشینه سوار، پرسشهای خلاق و فرضیه ایجاد میکنند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر آموزش و پرورش را اصلاح کردیم و نظام اصلاح شد، کشور و جهان اصلاح میشود و کشوری که قاضیهای آن تا سه برابر معلمان آن حقوق میگیرند یا بیشتر، این کشور نمیتواند فرهنگی باشد بلکه باید معلمان و پلیس بالاترین حقوق را بگیرند تا هم امنیت و هم فرهنگ قویتر شود.
وی خاطرنشان کرد: باید برای هدایت رفتار باورها را تقویت کنیم و باید معلم، خود در مدرسه پیش نماز شود و حرکت کند و وقتی عزت معلم بالا برود مشکلی نخواهیم داشت اما در شرایط فعلی به این مهم نرسیدهایم
ارسال نظر