
در کنار همه ی اتفاقات خوبی که به واسطه ی همدلی مردم و یا پای کار آمدن واقعی مسئولین در مدیریت بحران بعد از وقوع سیل رقم خورد، تدابیر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برای حمایت از دانش آموزان و دانشجویان درگیر سیل جالب توجه بود که در گزارش زیر به مجموع این اقدامات اشاره خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ریشه:
خرابی های ناشی از سیل چند منطقه از کشور عزیزمان را درگیر کرده است و دولت و مردم دست در دست هم در حال بازسازی و زدودن آثار خرابی های سیل هستند. درست زمانی که مدارس و دانشگاه ها در سراسر کشور بعد از تعطیلات عید با قوت به برنامه های آموزشی خود پرداخته اند، مردم شریف مناطق سیل زده به دلایل زیادی اعم از تخریب مدارس و دانشگاه ها و یا نا مساعد بودن وضعیت زندگی و یا وضعیت ناپایدار جو و احتمال وقوع مجدد سیل قادر به ادامه برنامه های آموزشی و فرهنگی خود نبودند.
در کنار همه ی اتفاقات خوبی که به واسطه ی همدلی مردم و یا پای کار آمدن واقعی مسئولین در مدیریت بحران بعد از وقوع سیل رقم خورد، تدابیر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برای حمایت از دانش آموزان و دانشجویان درگیر سیل جالب توجه بود که درگزارش زیر به مجموع این اقدامات اشاره خواهیم کرد.
کوتاه شدن سال تحصیلی برای سیل زدگان
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصمیمگیری نهایی درباره امتحانات دانشآموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول مناطق سیلزده در هفته آینده، گفت: شنبه یا یکشنبه اعلام خواهیم کرد که بخشهایی از کتابهای درسی آنها حذف خواهد شد و تا آنجا که درسخواندهاند بهعنوان سال تحصیلی تلقی میشود و امتحانات از آن مباحثی که تاکنون خواندهاند، گرفته خواهد شد.
«سیدمحمد بطحایی» هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: آموزشوپرورش تابع شرایط محلی و شهرهاست، در جایی که همچنان خیابانها مملو از آبگرفتگی است و خانهها آبگرفته است و خانوادهها نتوانستهاند به خانههای خود برگردند، راه انداختن مدرسه امکانپذیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: در مراکز اقامتی که هموطنان سیلزده مقیم هستند امکان ارائه مدرسه را فراهم کردیم و آمادگی داشتیم در دو شهرستان آققلا و گمیشان هم از هفدهم فروردینماه مدرسه را راهاندازی کنیم، وسایل آموزشی، کانکس، تجهیزات کلاسی و لوازمتحریر را فرستادیم اما شورای تأمین استان صلاح ندانست که مدارس بازگشایی شود تا زمانی که منطقه به یک شرایط باثباتتری برسد.
بطحایی ادامه داد: در سایر شهرها هم به همین ترتیب است در استان لرستان بهویژه در دو شهر پلدختر و خصوصاً معمولان امکان را فراهم کردیم که کانکسها فرستادهشده یا در حال ارسال است و شخصا فردا آنجا خواهم بود، صد کانکس را مستقر خواهیم کرد که شرایط را برای تحصیل فراهم کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اما در مواقعی است که به دلیل اینکه جمعیت نیامده است و خانوادهها مشغول پاکسازی گلولای از خانههای خود هستند امکان فرستادن دانشآموزان به مدرسه وجود ندارد مجبور هستیم که شرایط را تحمل کنیم.
وی درباره احتمال تغییر تاریخ امتحانات در مناطق سیلزده نیز گفت: ما در دوره متوسطه بهویژه پایه دوازدهم چارهای جز این نداریم که امتحانات نهایی را بر اساس برنامه زمانبندی قبلی انجام بدهیم البته تسهیلاتی برای دانشآموزان این مناطق، قائل شدیم.
بطحایی افزود: برای دورههای پایینتر یعنی ابتدایی و متوسطه اول در هفته آینده، روز شنبه و یکشنبه تصمیم را اعلام خواهیم کرد که بخشهایی از کتابهای درسی آنها حذف خواهد شد و تا آنجا که درسخواندهاند بهعنوان سال تحصیلی تلقی میشود و امتحانات از آن مباحثی که تاکنون خواندهاند، گرفته خواهد شد.
وی یادآور شد: در مناطق سیلزده، نمیتوان خدمات را به صورت یکسان ارائه داد، نیازمند این هستیم که نوع خدمات در خوزستان با گلستان و لرستان، متفاوت باشد.
بطحایی تصریح کرد: برای مناطق آسیبدیده از سیل، سه نوع خدمت را پیشبینی کردیم و بهمحض اینکه شرایط باثبات شود، ارائه این خدمات را آغاز خواهیم کرد؛ خدمت اول به همکارانی است که مراکز اقامتی خاص و خانههایشان در معرض سیل گرفته و در کوتاهمدت امکان بازسازی و اقامت در خانههایشان را ندارند. استفاده از این مراکز خاص را از خوزستان شروع میکنیم، البته در لرستان و گلستان هم شاید مجبور شویم که این کار را انجام دهیم.
وی ادامه داد: نوع دوم خدمات در مورد فضاهای آموزشی است، درمجموع تا آخرین گزارش دادهشده، حدود 115 مدرسه در 8 استان سیلزده مدارسی هستند که باید تخریب و بازسازی شوند که در استان گلستان و لرستان تا پایان هفته کانکسهایی مستقر کردیم و تا زمانی که مدارس این مناطق، راهاندازی شود، مورد استفاده قرار میگیرند.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، حدود یک هزار و 490 فضای آموزشی ما بر اثر سیل، آسیب دیدهاند که باید آسیبهای آنها برطرف شود و تا قبل از مهرماه این آسیبها برطرف خواهد شد.
بیانیه وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت تحصیلی سیل زدگان
به نظر میرسد پیامدهای حادثه تأسفبار سیل اخیر در برخی استانهای کشور عزیزمان میتواند یک بار دیگر نسبت نهاد آموزش عمومی با دیگر بخشهای پیکره جامعه را گوشزد کند و این واقعیت را به رخ بکشد که هیچ رویدادی در زیست انسانی را نمیتوان سراغ گرفت که بر آموزش و پرورش تاثیر نگذارد و از سوی دیگر، از نظام تعلیم و تربیت متأثر نشود.
سیل که راه افتاد آب با خود خیلی چیزها را برد: انسانها، خودروها و حتی ساختمانهایی را بلعید، خانوادهها را بیخانمان کرد، استحکام بناها را گرفت و در خفیفترین حالت، زندگی روزمره را مختل کرد. در این میان نخستین سطح برخورد آموزش و پرورش با این حادثه غمبار از طریق آسیب به فضاهای آموزشی شکل گرفت. مدارس تحت تأثیر سیل باید در اولین فرصت ممکن پس از فروکش سیل و تخلیه روانابها برای ادامه تحصیل دانشآموزان، آن هم در آستانه امتحانات و در فصل کنکور آمادهسازی میشدند.
تخلیه مدارس آبگرفته، شستوشوی گل و لای، پاکسازی بهداشتی، بررسی استحکام مدارس مناطق سیلزده، جانمایی برای ادامه تحصیل دانشآموزان مدارس غیرقابل استفاده یا تخریبی بخشی از این روند بود. همزمان با برنامهریزی برای زدودن مدارس مناطق سیلزده از پیامدهای این حادثه دلخراش دو کار دیگر هم باید به عنوان اقدامات دارای اولویت زمانی در دستور کار قرار میگرفت: فراهم کردن امکاناتی برای اسکان فرهنگیان سیلزده و تأمین کتابهای درسی برای دانشآموزانی که آب خروشان کتاب و دفترشان را نیز با خود برده بود. آیا با انجام این کارها مأموریت آموزش و پروش در مناطق سیلزده پایان مییابد و بحران سیل برای این وزارتخانه به پایان میرسد؟
پاسخ این پرسش مسلماً نمیتواند مثبت باشد، بلکه مدیریت اصلی بحران در این مناطق از منظر نظام تعلیم و تربیت تازه زمانی آغاز میشود که آبها به مجاری خود باز میگردند، سیمای شهر و روستا از گلولای و دیگر آثار حادثه شسته میشود، جوش و خروش ماشینآلات سنگین روی زمین و غرش بالگردها در آسمان آرام میگیرد و نیروهای جهادی به خانههایشان بازمیگردند.
پس از آنکه سه اقدام اولیه پیشگفته پایان یافت، یعنی مدارس در همه نقاط سیلزده بازگشایی شد، کتابهای درسی در دسترس دانشآموزان قرار گرفت و فرهنگیان اسکاندادهشده به خانههایشان بازگشتند، نوبت به لایروبی رسوبات غیرمادیای میرسد که سیل برجا گذاشته است؛ در این هنگام دغدغههای اصلی آموزش و پرورش به این شرح است: از چه راههایی میتوان دانشآموزان و فرهنگیان سیلزده را از نظر روحی و روانی به سطحی رساند که در کمترین زمان ممکن آمادگی لازم برای حضور در کلاسهای درس را پیدا کنند؟ و آن دسته از خانوادههای فرهنگی که زندگی خود را در سیل از دست دادند، در وضع اقتصادی کنونی چگونه خسارتهایشان را جبران خواهند کرد؟
بیگمان، آموزش و پرورش به تنهایی و بدون کمک دیگر دستگاهها، سازمانهای مردمنهاد، خیران و مردم نمیتواند دو دغدغه مهم و بزرگ یادشده را رفع کند اما هرچه در توان دارد به کار خواهد گرفت تا در این رستا نقش مؤثری ایفا کند. بر همین اساس، برای هر یک از مناطق سیلزده استانهایی به عنوان معین تعیین شده است تا کاهش آلام دانشآموزان و فرهنگیان سیلزده و رفع کمبودهای آنان با بهرهگیری از ظرفیتهای دیگر نقاط کشور سرعت بیشتری پیدا کند. همچنین پس از گردآوری، بهروزرسانی و اعتبارسنجی آمار فرهنگیان آسیبدیده از سیل، ساز و کاری فراهم میشود تا پرداخت مطالبات و معوقات این دسته از همکاران در اولویت قرار گیرد.
در این میان بیشترین نگرانی را بچههای کنکوری دارند؛ با تجربهای که از زلزله کرمانشاه به دست آمده است، اردوهای آموزشی برای این دانشآموزان تدارک دیده میشود تا عقبماندگی آنان از دیگر دانشآموزان کنکوری جبران شود. تکلیف امتحانات نهایی و زمان پایان سال تحصیلی هم تا یکی دو روز آینده مشخص میشود. همانطور که از نخستین روزهای وقوع سیل «پیک امید» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مناطق مستقر شد، برنامههای فرهنگی و هنری معاونت پرورشی و فرهنگی و کانون پرورش فکری برای دانشآموزان سیلزده ادامه خواهد یافت.
از یاد نبریم که آسیب حوادث غیرمترقبه خسارتبار در روح و روان دانشآموزان به اندازهای است که در برخی نقاط راهاندازی زمین بازی اولویت بیشتری از دایر کردن کلاس درس دارد. روحیه بچهها برای ما از نمره مهمتر است.
آنچه اهمیت دارد و اولویت اصلی آموزش و پرورش در مناطق سیلزده به شمار میرود این است که دانشآموزی که در دوره سنی حساس کودکی و نوجوانی قرار دارد و همکار فرهنگیای که پس از یک عمر فعالیت در شریفترین شغل، زندگیاش را از دسترفته میبیند، خود را نبازد و بتواند از نظر روحی در برابر حادثهای که اتفاق افتاده پایدار بماند. همانطور که بسیاری از صاحبنظران در روزهای اخیر هشدار دادهاند، سیل اصلی هنگامی به وقوع میپیوندد که نتوانیم مانع سرریز شدن تنش روانی ناشی از تلخی روزهای اخیر شویم.
بخش بزرگی از مسئولیت کمک به تابآوری سیلزدگان و بویژه دانشآموزان حادثهدیده اکنون بر عهده آموزش و پرورش است و بیتردید در این راه، نهاد آموزش عمومی کشور یک بار دیگر جلوهای از موقعیت راهبردی خود را به عنوان زیربنایی که میتوان روی آن بنایی نو و مستحکم بنیاد نهاد، به منصه ظهور خواهند رساند.
آری، مدیریت جهادی بحران سیل برای آموزش و پرورش به این زودیها به پایان نخواهد رسید همانطور که هنوز درباره دانشآموزان زلزلهزده کرمانشاه به پایان نرسیده است چرا که همکارانم در بیش از صد هزار مدرسه کشور حتی اگر خود از گزند حوادث در امان نمانده باشند، اجازه نمیدهند هیچ حادثه غیرمترقبهای روح و روان فرزندان این مرز و بوم را ویران کند.
ارسال نظر