
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، حیدر تورانی در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی که در اولین روز از هفته پژوهش و در مدرسه یاس نبی منطقه 7 تهران وباحضور معاونین وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد با اشاره به اهمیت علم آموزی در تعالیم دینی اظهار کرد: بر اساس آموزه های دینی طلب علم یک وظیفه است و یادگیری نیز باید مدام العمر در زندگی افراد وجود داشته باشد.
وی پژوهش در مدرسه را متفاوت از پژوهش در دانشگاه دانست و تصریح کرد: در آموزشوپرورش با انجام پژوهش قرار نیست تولید علم کنیم بلکه باید فرآیند یادگیری و یاددهی را به دانش آموزان آموزش دهیم و به تقویت و هدایت خلاقیت های آنان بپردازیم، پژوهش در مدارس به معنای رشد فرهنگ پژوهیدن و رشد شاخصهایی مانند اعتمادبهنفس، شوق مطالعه، همکاری، حل مسئله است.
تورانی خاطرنشان کرد: باید شرایطی در مدارس وجود داشته باشد که کودکان از بدو ورود به دبستان زمانی که وارد دانشگاه می شوند همواره عشق به یادگیری و کنجکاوی داشته باشند، ازاین فرآیند لذت ببرند و دارای اعتمادبهنفس باشند.
وی بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ پژوهش از طریق کتاب های درسی تاکید و اعلام کرد: باید کتابها ی درسی را مسئله محور و خلاقیت محور تدوین کنیم به طوری که دانش آموزان آموختن برای زیستن را بیاموزند البته رویکرد پژوهشی باید در روشهای تدریس معلمان نیز مشهود باشد.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به نبود مثبت اندیشی در جامعه خاطرنشان کرد: برخی افراد فکر می کنند این چالش ها تنها در کشور ما وجود دارد و سایر نقاط دنیا گل وبلبل است در حالی که چنین نیست اغلب مشکلات، چالش جهانی است ، البته برخی چالش ها و فرصت ویژه یک کشور هستند.
وی گفت: دانش آموز پژوهشگر راه حل مواجهه با مشکلات را در فرآیند تحقیقات می آموزد لذا دانش آموزان نباید در برخورد با مسائل نباید دست و پایشان را گم کنند و بلافاصله به سراغ والدین یا حلالمسائل بروند، مدیران مدارس نیز باید تلاش کنند این نگاه را در مدارس نهادینه کنند، یعنی بچهها باید طوری بار بیایند که وقتی وارد آموزش عالی میشوند «ارزش» خلق کنند.
تورانی ادامه داد: امروزه ما نیازمند کارآفرینانی با اعتماد به نفس بالا ومعتقد به شعار ما می توانیم هستیم و مدیران مدارس در تحقق این موضوع باید تلاش کنند
ارسال نظر