به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، همایش بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش با تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان مربوطه صبح امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
در این مراسم بطحایی با اشاره به اهمیت پژوهش و پژوهشگری بیان کرد: مدرسه به عنوان محور و رکن اساسی در تحول حوزه پژوهش باید بیش از گذشته مورد عنایت باشد.
وی ادامه داد: اگر قویترین مطالعات در آموزش و پرورش را داشته باشیم اما دامنه اثر به مدارس کشیده نشود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه محور اصلی در آموزش و پرورش باید مدرسه باشد، گفت: مدرسه باید سازمان پژوهنده باشد و تا زمانی که مدرسه به این نقطه نرسد ولو اینکه میلیاردها تومان سرمایه گذاری کنیم، تحولی رخ نمیدهد.
بی توجهی به مدرسه دلیل ناکامی در محکم کردن جایگاه پژوهش است
بطحایی با تاکید بر اینکه مدرسه باید با پژوهش عجین شود، تصریح کرد: وقتی به پیشینه ۴۰ سال گذشته از حیث پژوهش بر میگردیم، فراز و نشیب ساختاری بسیاری مشاهده میکنیم، اما از مهمترین دلایلی که نتوانستیم نا امروز جایگاه پژوهش را در نظام آموزش و پرورش محکم کنیم، این است که مخاطب اصلی یعنی مدرسه مورد توجه نیست.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ارتباط و تعامل علمی دانشگاه که مراکز تولید علم هستند با مدارس تقریبا قطع است البته تلاشهایی را طی یکی دوسال اخیر داشتیم، اما هنوز خیلی کمرنگ است.
وی ادامه داد: البته مقاومتهایی را در آموزش و پرورش داریم، به عنوان یک معلم باید بگویم که اجازه ورود به مدارس نمیدهیم و دور مدرسه دیوار بلندی کشیدیم که متخصصان تعلیم و تربیت اجازه ورود به آن ندارند؛ متقابلا در بین متخصصان و علمای دینی، تفکری مبنی بر برتری وجود دارد و وقتی معلم صحبت میکند نگاه از بالا به پایین دارند، این موانع متاسفانه بین مدرسه و حوزههای علمی و تخصصی فاصله ایجاد کرده است.
بطحایی تصریح کرد: بسیاری از پژوهشهایی که در شاخههای میان رشتهای صورت میگیرد کاملا غریبه با مدرسه است، صدها پژوهش علمی در موسسات علمی انجام میشود، اما بیگانه با مدارس صورت میگیرد و در روشهای تعلیم و تربیتی تاثیری ندارد در حالی که اکنون روشهای برای ۷۰ سال پیش را در مدارس پیشه کردهایم.
پژوهش به تنهایی اولویت آموزش و پرورش نیست
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پژوهشگاهها پل ارتباطی میان مدرسه و مراجع علمی هستند، گفت: صدها پژوهش در مراکز علمی انجام میشود، اما این پژوهشها باید پل ارتباطی برقرار کنند واکنون پژوهش به تنهایی اولویت آموزش و پرورش نیست.
بطحایی با بیان اینکه ۴۰ عضو هیئت علمی در آموزش و پرورش داریم، ادامه داد: این اعضا زبان گفتگو با مراجع علمی را دارند و باید از این ظرفیت استفاده شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امتیاز پژوهشگاهها این است که ورود پژوهشگران و مراجع علمی به مدارس افزایش یابد و این موضوع قابل افتخار است که ارتباط بین مراجع علمی و مدارس بیشتر شود، به دنبال این موضوع تفکر پژوهی در مدارس افزایش مییابد و اقدام پژوهی رواج مییابد.
وی بیان کرد: در همین راستاست که اگر صحبت از تکالیف دانش آموزان میکنیم بر محورهایی که مهارتهای فردی را ارتقا میدهند تاکید داریم، باید به بچه ها به جای پاسخ، سوال کردن را بیاموزیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: رویکردهای پژوهشی باید به سمتی برود که دانش آموز التزام علمی برای حل مسائل را بیاموزد، چطور با دیگران نشست و بر خاست کند با قهرمانان داستان همزاد پنداری کند.
نگفتم میز و نیمکت مدارس را جمع کنید
بطحایی بیان کرد: ویژگی فضاهای آموزشی با رویکردهای آموزشی باید تغییر کند و در برنامهای فقط مثال زدم که معماری برای زمانهایی به گونهای باشد که برای ساعاتی بچهها روی زمین دور هم بنشینند اما این به معنای جمع کردن میز و نیمکت نبود.
تا رویکردهای آموزشی تغییر نکند، پلههای دادگستری خالی نمیشود
وزیر آموزش و پرورش گفت: تا زمانی که رویکردهای آموزشی تغییر نکند، پلههای دادگستری خالی نمیشود و نزاعهای خیابانی کم نخواهد شد، اکنون فقط سرگرم مدالهای رنگارنگ شدیم و از سایر مسائل غافل شدیم، در شرایط فعلی نگاه آموزشی دمار از نظام تعلیم و تربیتی در آورده است و آزمونها سمی برای نظام تعلیم و تربیت شدهاند.
بطحایی با اشاره به اینکه افتخار ما پشتوانه چندین مدال رنگارنگ است، بیان کرد: بچهها را پشت خط نگه داشتیم و با شلیک یک تیر فرمان حرکت میدهیم و هرکس به نتیجه نرسد، دچار سرخوردگی خواهد شد و با این مقدمه، موخرهای موفق نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه کل آموزش و پرورش باید به مسائل پژوهشی توجه کنند، بیان کرد: معلمان ما با اقدام پژوهی بیش از پیش آشنا شدند و درس پژوهی جای واقعی خود را پیدا میکند و امیدوارم سال آینده نتایج بهتری را از اقدامات پژوهشی شاهد باشیم.
ارسال نظر