گزارش نشست گفتمانی تدوین محتوای برنامه درسی با رویکرد فطرت گرایی توحیدی



این نشست روز شنبه مورخ 24 خرداد با حضور تعدادی از کارشناسان برنامه‌ریزی و تألیف و مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد و جناب آقای دکتر ملکی ریاست محترم سازمان مدیریت و تدریس آن را بر عهده داشت، به بحث تدوین محتوای برنامه درسی با رویکرد فطرت گرایی توحیدی اختصاص یافته و به عبارتی عنصر محتوای برنامه درسی مورد واکاوی و تبیین قرار گرفت.

دکتر حسن ملکی در ابتدا با اشاره به اینکه برداشت­ های متفاوتی از محتوا و تعریف آن در حوزه برنامه ریزی درسی وجود دارد، به تعریفی از محتوا اشاره داشت که «محتوا مفهوم وسیعی است که شامل دانش‌ها، نگرش‌ها و توانش­های مرتبط با درس و تجارب فکری متربیان و مدرسان آنها در یک درس می­شود. نیل به این مطلوب همیشه آسان نبوده اما برای شکل­ گیری آن باید کوشش نمود.»

ایشان با تاکید بر اینکه همه‌ی محتوا، محتوای از قبل تعیین‌شده نیست، محتوا را دارای دو وجه پیشینی و روییدنی ترسیم کردند. وجه پیشینی آن مربوط است به محتوایی که از قبل، مطابق اهداف تعیین شده است و وجه روییدنی به تعاملات، گفتگوها و تجارب فکری که بین مربی و متربی در جریان یاددهی-یادگیری مبادله می‌شود، ارتباط دارد.

در ادامه به سوال کلیدی اسپنسر اشاره داشت که «کدام دانش ارزش بیشتری دارد؟ » و پاسخ بومی شده آن را اینطور بیان نمودند که «دانشی ارزش دارد که بتواند استعدادهای فطری دانش‌آموزان را شکوفا کند و از قوه به فعل تبدیل نماید.»

سپس به تعدادی از سوالات و محورهای مرتبط با محتوای برنامه درسی و ارزش آن و همچنین حجم محتوا و دانش موجود و محدودیت ظرفیت دانش­ آموزان از طرف دیگر اشاره داشت.

ریاست محترم سازمان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی درسی کار تیمی است نه فردی، افزود:وقتی محدودیت داریم و محتواهای بی­شماری، ناچار به انتخاب محتوا هستیم. اما این انتخاب باید احسن باشد نه اقبح.

در همین راستا اصول انتخاب محتوا را چنین برشمرد:

  • توجه به اهداف سیاست‌های کلان(برای مثال اقتصاد مقاومتی یک هدف سیاستی کلان است)
  • پیروی از اهداف برنامه درسی(گاها اهداف و محتوا روی یک خط نیستند)
  • خلقت نگری نه صرفاً طبیعت نگری(در برنامه‌های درسی ما آیات و نشانه‌ها باید با نویسندگی زبردست در محتوا درج شود. اینکه متربی حضور خداوند را در همه‌ی کائنات احساس کند)
  • بیان واضحی از دانش
  • سلامت، اصالت و اتقان محتوا(محتوای سالم، اصیل یا ریشه‌دار و معتبر و متقن یا محکم)
  • استفاده از علم نافع(علم کارگشا و مشکل‌گشا)
  • قابلیت تربیت و یادگیری
  • توجه توأمان به ثابت‌ها و متغیرها(محتواهای آموزشی ما نه دچار تحجر باید بشوند و نه اباحه‌گری)
  • برهان محوری(متن آموزشی باید مدلّل باشد به ویژه در دوران متوسطه که باید متن به صورت اقناعی باشد)
  • توجه به رشد همه‌جانبه
  • توازن اطلاعاتی (دانش و خردمندی)
  • اتصال به هستی(کار بسیار سختی است ولی قابل انجام است که نسبت هستی را با درس‌ها تعیین کنیم)
  • وحدت و یکپارچگی(انسجام محتوا و دوری از پراکندگی)

علاوه بر این مباحث به دیگر ابعاد محتوا نیز اشاراتی داشته و مقرر شد سازماندهی محتوا را نیز در نشست دیگری تبیین و ارائه نمایند.

در نیمه دوم نشست که به پرسش و پاسخ اختصاص یافت، تعدادی از حاضران به طرح سوالاتی پرداختند که از جمله این سوالات آنکه:

  • آیا مدیران سازمان رهبران تحول بودند؟
  • آیا کارشناسان برنامه‌ریزی و تألیف، عاملان تحول بودند؟
  • محیط درون سازمان، آیا یک محیط تحول خواه است؟
  • محیط بیرون سازمان مانند معاونت‌های دیگر وزارت آموزش و پرورش آیا عاملان تحول هستند؟
  • آیا برنامه درسی کاربردی و تحولی است؟
  • ارتباط شایستگی‌های پایه، عناصر الگوی هدف‌گذاری، ساحت‌ها، شایستگی‌های ویژه و عمومی و با محتوا و همچنین با دانش، نگرش و توانش، که اشاره شد، چگونه است؟
  • آیا سازمان‌دهی محتوا به اندازه‌ی انتخاب محتوا مهم است.
  • آیا در کنار انتخاب محتوا، تولید محتوا هم داریم و اینکه به آن اشاره­ای نشده است.
  • و...

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی علاوه بر پاسخ به سوالات و تشریح نکات مدنظر پرسشگران، سوالاتی نیز به شرح زیر مطرح نمود:

  • آیا اصول انتخاب محتوا که امروز مطرح گردید با توجه به فضای اسناد تحول بنیادین کافی است یا بایستی مورادی حذف و اضافه شود.؟
  • نحوه اعمال و کاربرد اصول یاد شده در محتوای برنامه درسی مربوط به رشته خود را مشخص نمایید.مثلا خلقت­نگری در حوزه کاری شما چه مصادیقی دارد.

و اشاره داشتند این سوالات در جلسات کارگروهها (که از قبل پیش­بینی شده اند) مورد بحث و بررسی قرار گیرند و جمع­بندی نظرات را برای ایشان ارسال نمایند. 

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA