به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل ازخبرگزاری فارس، حجتالاسلام و المسلمین دکترمحیالدین بهرام محمدیان صبح امروز در جشنواره تجلیل از پژوهشگران برگزیده کشور که با حضور وزیرآموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی جایگاه پژوهش جایگاه مهمی است و ما در آموزش و پرورش عهدهدار امر توسعه پژوهش هستیم.
وی ادامه داد: اول اینکه باید برنامههای کلان آموزش و پرورش همراه با پیوست پژوهشی باشد و بدانیم دستگاه تعلیم و تربیت چه باید بکند.
محمدیان افزود: آنچه در آموزش و پرورش توزیع و تبیین میشود این بوده است که مبتنی بر پژوهش باشد و تلاش جدی ما این بوده است تا از عهده این مسئولیت برآئیم؛ البته این عقبه دیگری دارد که آنچه ارائه میشود باید اعتبار بخشی پژوهشی درباره آنها اتفاق بیفتد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در آموزش و پرورش پژوهش را آموزش دهیم چرا که اگر دانشآموز با روش پژوهش آشنا شود یقیناً ملکه ذهنش خواهد بود، اضافه کرد: به همین جهت است که در برنامه درسی از پایه ششم درس تفکر و پژوهش و در پایه هفتم، هشتم و نهم درس تفکر و سبک زندگی ارائه شده است.
وی اضافه کرد: در دوره ابتدایی از پایه اول تا پنجم برنامهها به صورت پژوهشمدار است و آموزش و پرورش فرهنگ و تربیت حلقه متصلی است که در دستور کار ما قرار دارد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان یادآور شد: یکی از اقدامات مناسب در استانها اتفاق میافتد که پژوهشی بر معلمان وارد کردند و بحث اقدام پژوهی است که معلمان با مسائل خاص کلاس درس برخورد پژوهشمدارانه میکنند.
معاون پژوهشی وزیر تصریح کرد: در آموزش و پرورش وکلاس درس فعالیتهای فوقالعادهای اتفاق میافتد، برای نمونه جشنواره جابربن حیان که معاونت ابتدایی و جشنواره خوارزمی که معاونت متوسطه آن را پیگیری میکند و در حوزه پرورشی نیز اقدامات پژوهش مدارانه را میبینیم.
وی یادآور شد: البته نقایصی مانند کمبود منابع مادی برای انجام پژوهشهای اساسی وجود دارد و در استانها مدیران کل اهتمام میکنند تا از منابع استانی در این خصوص بهرهمند شود.
ارسال نظر