
تیتر مربوط به «اعتیاد» را از لابه لای روزنامه های روی میز بیرون می کشد، دیگری تیتر «گرانی بنزین» و «حذف یارانه ها» را انتخاب می کند. کم کم مباحث مدنظر دانش آموزان و عنوان هایی که به درس تفکر و سبک زندگی مربوط است، از بین صفحات روزنامه ها انتخاب می شود. آموزش معلم آغاز شده است و کلاس درس با مباحثه بچه ها دنبال می شود.
این جا کلاس درس دانش آموزان دبیرستانی است که با خلاقیت معلم، رنگ و بوی روزنامه ای و مطبوعاتی یافته است؛ دبیرستان باقریه در خیابان فدائیان اسلام مشهد. یکی از معلمان این مدرسه ایده تازه ای را اجرا کرده است که می خواهد آن را به همه مدارس مشهد و استان و کشور گسترش دهد.
درس زندگی لای برگ های روزنامه
«امیر موغاری» دبیر درس تفکر و سبک زندگی است که مطالب کتاب درسی را با استفاده از اخبار روزنامه ها به دانش آموزانش منتقل می کند. از این آموزگار درباره ایده اش سوال می کنم و او می گوید: مدت زیادی بود که به این فکر می کردم برای جذاب تر شدن کلاس های «تفکر و زندگی» و ورود دانش آموزان به عرصه مشارکت های جمعی، طرحی ارائه کنم .به همین دلیل، طرح تدریس کتاب درسی تفکر و زندگی بر اساس مطالعه روزنامه ها را به مسئولان مدرسه ارائه کردم و بعد از موافقت، مطالعه روزنامه در کلاس های دبیرستان هایی که در آن مشغول به تدریس بودم اجرایی شد. حالا بچه ها هر جلسه ای که با من درس دارند روزنامه های مختلف از جمله روزنامه خراسان را با خود به کلاس می آورند و من به 300 دانش آموز با این روش درس می دهم. مثلا اگر بخواهم درباره موضوع اعتیاد به مواد مخدر که در قالب یک درس در کتاب آمده، تدریس کنم از بچه ها می خواهم خبرهای مربوط به مواد مخدر را از روزنامه ها پیدا کنند و بخوانند و روی متن خبر، درس را ارائه می کنم. این معلم می افزاید: شاید بعضی از اخبار مناسب سن نوجوانان نباشد و آن ها نتوانند آن را درک کنند که برای فهم دقیق تر موضوع، آن خبر را به زبان ساده برای دانش آموزان توضیح می دهم و بعد در قالب یک جمع صمیمی آن موضوع را بررسی می کنیم. بعد از صحبت های معلم، از او می خواهم که طبق روال همیشه کلاس را اداره کند. دانش آموزان یکی یکی تیترهایی را که انتخاب کرده اند می خوانند. یکی از دانش آموزان که در ردیف دوم نشسته تیتری درباره طلاق و آمار مربوط به آن می خواند و درباره متن خبر به همکلاسی هایش توضیح می دهد. حالا نوبت معلم است که درباره آسیب های طلاق در جامعه و بنیان خانواده توضیحاتی ارائه کند. تیتر بعدی مربوط به خبری درباره گرانی بنزین است و همان روال قبل دوباره تکرار می شود.
تقویت روح مباحثه و نقدپذیری
هیجان خواندن خبر و تحلیل های دانش آموزان درباره اخبار دیدنی و جذاب است. آنچنان با هیجان صحبت میکنند که گاهی کار به بحث و مخالفت با نظرهای یکدیگر کشیده میشود، اتفاقی که تقویت روحیه مباحثه و نقدپذیری ثمره آن خواهد بود. یک نفر از سیاست میگوید، دیگری از ورزش، اقتصاد، آسیبهای اجتماعی و... . چند نفر از دانش آموزان که موضوع یارانهها را دریکی از روزنامهها خواندهاند حرفهایی را هم درباره این موضوع مطرح میکنند. دقایقی بعد بحث از تیتر روزنامهها به سمت شغل روزنامهنگاری میرود. از دانش آموزان میپرسم به نظر شما یک خبرنگار خوب چه خبرنگاری است؟ یکی از دانش آموزان میگوید :به نظر من روزنامهنگار، کسی است که دایم خودش را درگیر حادثهها میکند و درباره مسائل روز تحقیق میکند تا کار انجام دهد و جامعه اصلاح شود، وضع زندگی مردم بهتر شود، آدمها احساس خوشبختی کنند. یکی دیگر از دانش آموزان میگوید: به نظر من خبرنگارها کنجکاو هستند و با کنجکاوی زیاد، چیزهایی را که شاید خیلی از آدمها نبینند میبینند و درباره آن، خبر و گزارشمینویسند. صحبت یکی از بچه ها هم در نوع خود جالب است.
او در صحبت های خود به یکی از اصول کار روزنامه نگاری اشاره می کند. اصلی که بر پیگیری سوژه ها تاکید دارد. او می گوید: بعد از زلزله کرمانشاه چند وقتی روزنامهها هر روز درباره کمکهای مردم به زلزلهزدگان مطلب مینوشتند اما به نظر من الان روزنامهها مردم کرمانشاه را فراموش کردهاند آن ها هنوز در چادر زندگی میکنند و مشکلات زیادی دارند». ساعت کلاس به پایان می رسد و بچه ها خود را برای ادامه درس های امروزشان آماده می کنند. در روزهایی که فناوری های نوین و تلفن های هوشمند، بیشتر وقت دانش آموزان و نوجوانان را گرفته است، تماشای دانش آموزانی که در کلاس درس روزنامه های کاغذی را ورق می زنند، اخبار و گزارش های روز را مرور می کنند، درباره مطالب روزنامه بحث و تبادل نظر می کنند.
ارسال نظر