نمیتوان درباره عملکرد دستگاههای مختلف کشور در آخرین سال دولت تدبیر و امید سخن گفت، اما روزهای سختِ رفته و سایه سنگین حضور ویروس کرونا در برنامهریزیهای آتی را نادیده گرفت. وزارت آموزش و پرورش در کنار تلاش برای مدیریت جریان آموزش در دوران تعطیلی مدارس به علت کرونا، برنامههای دیگری را در زمینههای مختلف به اجرا درآورده است و اکنون بر بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریورماه با سناریوهای از پیش تعیین شده، متمرکز است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علاوه بر راهبری و مدیریت طرحهایی چون مدرسه تلویزیونی، راهاندازی شبکه شاد، برگزاری حضوری امتحانات پایههای نهم و دوازدهم در راستای تداوم جریان آموزش از اسفندماه گذشته تاکنون، اجرای رتبهبندی فرهنگیان و برخی تغییرات حقوقی آنها و ... از جمله خبرسازترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش طی چندماه گذشته بوده است.
افزایش 65 درصدی حقوق فرهنگیان
طبق آخرین اظهارات وزیر آموزش و پرورش، مبنی بر آنکه «مجموعه تلاشهای صورت گرفته در دورههای قبل، در دوره بنده به ثمر نشست و بر اساس آییننامه، رتبهبندی معلمان در رسته شاغلین رسمی متناسب با صلاحیتهای عمومی، حرفهای و اختصاصی در رتبههای یک تا پنج انجام شد و معلمان برحسب هر رتبه از مزایایی بهرهمند شدند»، رتبهبندی از مهر 98 اجرایی شد، اما آخر همان سال فصل دهم قانون مدیریت خدمات که اجازه رشد 50 درصدی امتیازات را میداد برای اجرا ابلاغ شد و بخش اداری که از این ظرفیت استفاده نکرده بودند نیز مشمول شدند. چون قبلاً رتبهبندی از همین ظرفیت فصل دهم برای کادر آموزشی اجرا شده بود، شاغلین آموزشی هم از مزایایی بهرهمند و مجدداً همه در یک نقطه مشترکی از این قانون بهرهمند شدند.
به گفته حاجی میرزایی یک فوقالعاده تخصصی نیز برای شاغلان اداری در مابقی دستگاهها پرداخت میشد اما پرسنل آموزش و پرورش شامل آن نبودند که از خرداد 99 اعمال شد و در احکام نشست. مجموعه اتفاقاتی که از مهر 98 تا خرداد 99 در حقوق فرهنگیان رخ داد بیش از 65 درصد افزایش حقوق را به همراه داشت.
تلاشها برای تأمین مسکن
تبدیل وضعیت حقالتدریسیها و نهضتیها
عقد تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مسکن فرهنگیان نیز از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است که بر اساس آن در فاز اول 75 هزار فرهنگی از مزایای آن بهرهمند میشوند.
همچنین دریافت 47 هزار مجوز استخدامی و 25 هزار مجوز تبدیل وضعیت حقالتدریسها و آموزش دهنده و آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی نیز در سال جاری نیز از جمله پیگیریهای صورت گرفته در راستای رفع گوشهای از نیازهای آموزش و پرورش به نیروی انسانی است.
در کنار موارد مذکور، طرح مهم برچیده شدن مدارس خشت و گلی، کمک رسانی برای ساخت و تعمیر مدارس در مناطق سیل زده و زلزله زده، رشد خوب اعتبارات نوسازی مدارس، جمعآوری بخاریهای نفتی در مناطقی که گازکشی شدهاند و همچنین آغاز اجرای طرح آجر به آجر در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عملیاتی شده است.
در ادامه اشارهای گذرا و تیتروار به برخی از اقدامات مهم سازمانها و معاونتهای زیرمجموعه این وزارتخانه خواهیم داشت:
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
- بسترسازی اجرای کامل برنامه درسی ملی و تدوین برنامههای زیر نظام برنامه درسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درسالهای 1398 و 1399
- تولید اهداف دورههای تحصیلی و تصویب آن در شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1394 و بازنگری آن در سال 1398 و ابلاغ مجدد آن به استانها در سال 1399
- تولید و اعتباربخشی راهنمای برنامه درسی یازده حوزه تربیت و یادگیری و طراحی برنامههای درسی رشتههای فنی و حرفهای با رویکرد شایستگی محور با نظام ارزشیابی مبتنی بر شایستگی
- بازنگری و تدوین جدول عناوین دروس و زمان آموزش در دوره متوسطه شاخههای نظری و فنی و حرفهای و کاردانش در سال 1393 و تصویب آن در شورای عالی آموش و پرورش
- اجرای ساختار جدید دورههای تحصیلی و همسوسازی بستههای یادگیری (کتاب درسی، راهنمای معلم، کتاب کار، همراه هنرجو، فیلم و نرمافزار) با برنامه درسی ملی در پایههای سوم، چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم شاخه نظری، فنی و حرفهای و کاردانش با رویکرد تحولی و تقویت جلوههای فرهنگ و تمدن ایران و اسلام در بستههای یادگیری
- توجه به رویکرد چند تألیفی در تولید محتوای آموزشی و تربیتی و توجه به تفاوتها و نیازهای جنسیتی دختران و پسران و تولید بستههای یادگیری نوظهور از جمله کار و فناوری، تفکر و سبک زندگی، مطالعات فرهنگی، سلامت و بهداشت، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، اخلاق حرفهای، مدیریت و سلوک خانواده در دوره متوسطه ویژه پسران و دختران و ...
- آموزش مدرسان کشوری و معلمان بهصورت حضوری و الکترونیکی در سطح گسترده
- تغییر رویکرد دانشآموزان، معلمان و والدین از ارزشیابی کمی (وابسته به نمره) به ارزشیابی کیفی از طریق تحول در برنامههای درسی و سایر تولیدات سازمان
- تمرکززدایی و واگذاری بخشی از وظایف سازمان به استانها از طریق اجرای برنامه اعتباربخشی و ارزشیابی برنامههای درسی، اجرای جشنوارههای استانی فیلم رشد، تولید محتوای الکترونیکی، اجرای برنامه ویژه مدرسه (بوم) و واگذاری بخشی از برنامهریزی درسی به استانها، مناطق و مدرسه و ابلاغ اعتبار اجرای برنامهها به استانهای کشور
- تعامل با سازمانهای بینالمللی با اجرای پروژههای تیمز و پرلز (تیمز 2015، پرلز 2016، تیمز 2019 و پرلز 2021)
- انجام مطالعات و پژوهشهای کاربردی و توسعهای در حوزه تعلیم و تربیت و استفاده از نتایج آن در اخذ تصمیمات مدیریتی و برنامهریزیهای درسی و برگزاری هر ساله هفته پژوهش و معرفی پژوهشگران برگزیده و معلمان و دانشآموزان پژوهنده
- ساماندهی منابع و رسانههای آموزشی مکتوب و غیرمکتوب با تدوین استانداردهای تولید کتابهای و تجهیزات آموزشی و برگزاری جشنواره ساماندهی کتابهای آموزشی و شناسایی و تقدیر و حمایت ناشران موفق و معرفی آثار مناسب به تفکیک دوره در قالب کتابنامه و فهرستگان به واحدهای آموزشی
- توسعه کمی و کیفی مجلات رشد دانشآموزی و معلمان
- مرمت و بازسازی بخشی از مدرسه تاریخی دارالفنون و ایجاد گنجینه اسناد تاریخ تعلیم و تربیت ایران
- همکاری در تدوین و تصویب برنامههای شش زیرنظام سند تحول بنیادین به خصوص زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و زیرنظام برنامه درسی
- نظارت بر چاپ و توزیع بیش از 140 میلیون جلد کتاب درسی در ساختار جدید آموزشی به طور سالانه
- توزیع الکترونیکی کتابهای درسی برای اولین بار در کشور
- استقرار نظام جامع مدیریت در سازمان و بهبود بهره وری با اجرای بودجهریزی بر مبنای عملکرد و دریافت سه جایزه اول بلوغ بودجهریزی از کنفرانس بینالمللی بودجهریزی عملیاتی
- تهیه محتوای دوره آموزشی تأمین مدرس ویژه مناطق دوزبانه در همه پایهها و تولید کتاب راهنمای معلم کلاسهای چند پایه نیز از جمله اقدامات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بود که بدان اشاره شد.
- سیاستگذاری جدید در تولید محتوای مجلات رشد با توجه به اسناد تحولی
سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی
- تصویب قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی (1395/9/14) و تصویب چند آیین نامه مربوط در راستای تسهیل مشارکت بخش غیردولتی
- راهاندازی صندوق حمایت ازمدارس غیردولتی پس از قریب 20 سال
- پوشش تحصیلی یک میلیون و 80 هزار نوآموز پیش دبستانی در مراکز پیشدبستانی غیردولتی در سراسر کشور
- الکترونیکی سازی فرآیند مجوز تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی (13سامانه اصلی) در قالب اپ اندرویدی و تحت وب با عنوان سامانه اطلاع رسانی مردمی (سام) امکان دسترسی مردم به میزان دقیق شهریه و... .
- صدور 250 هزار آی دی کارت صلاحیت حرفهای معلمان مدارس غیردولتی دوره ابتدایی
سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور
الف- توسعه مراکز غیردولتی آموزش و توانبخشی دانشآموزان مشکلات ویژه یادگیری
مشکلات ویژه یادگیری از جمله مشکلات اساسی و شایع در بین دانشآموزان دوره ابتدایی است که عدم شناسایی و تشخیص صحیح و غفلت از ارائه خدمات مناسب و به هنگام میتواند آسیب جبرانناپذیری را در زندگی حال و آینده این دانشآموزان وارد کند.
در حال حاضر ارائه خدمات آموزشی و مداخلهای مورد نیاز این گروه از دانشآموزان توسط مراکز آموزشی و توانبخشی دولتی و غیردولتی مشکلات ویژه یادگیری صورت میپذیرد.
سازمان با توجه به اهمیت موضوع هرساله تلاش میکند با توسعه کمی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری گامهای مؤثری در جهت افزایش کیفیت آموزش بردارد.
ب: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان
سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان از سال 1372 تاکنون هر سال از خرداد ماه لغایت شهریور ماه در پایگاههای سنجش سراسر کشور با همکاری وزارت بهداشت اجرا میشود و تلاش میکند تعداد دانشآموزان لازم التعلیم بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.
برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی بدو ورود به دبستان 97.6 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان را در سال 1398 تحت پوشش قرارداده است. که نسبت به سال 1392، 5.6 درصد رشد داشته است.
به منظور تشخیص زودهنگام و انجام مداخلات به هنگام از سال 1396 سنجش نوآموزان پیش دبستانی آغاز شده است و در سال 1398 پوشش نوآموزان پیش دبستان ارزیابی شده 50 درصد بوده است.
ج: ارائه خدمات حمایتی
به منظور ارتقاء کیفیت آموزش و توانبخشی از سال 1394 برنامه خدمات حمایتی به دانشآموزان با نیازهای ویژه آغاز شد که در این برنامه در 16 قلم هزینه خدمات درمانی و تجهیزات توانبخشی به دانشآموزان با نیازهای ویژه طبق تعرفه تعیین شده ارائه میشود.
د: توسعه پوشش تحصیلی دانشآموزان با نیازهای ویژه
به منظور برخورداری دانشآموزان استثنایی از امکانات ویژه آموزشی، تعمیم عدالت آموزشی و تساوی حقوق کودکان استثنایی، یکی از محورهای اساسی سازمان، افزایش پوشش تحصیلی دانشآموزان استثنایی است.
معاونت تربیت بدنی وسلامت
- کاهش شاخص پوسیدگی دندان دانشآموزان 12 ساله از 2.09 به 1.84 بر اساس پژوهش پیمایشی سال 1395
- افزایش ساعت درس تربیت بدنی و سلامت در برنامه درسی ملی نظیر افزایش سه ساعت درس تربیت بدنی، دو ساعت درس انسان و محیط زیست در کلاس یازدهم، درج دو ساعت درس بهداشت و سلامت در کلاس دوازدهم، دو ساعت درس مدیریت خانواده در برنامه درسی دوره متوسطه دوم و درج دو واحد درسی بهداشت و سلامت در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان برای تمام رشتههای تحصیلی در راستای کمک به تحقق مأموریتهای حوزه تربیت بدنی و سلامت
- کمک به احداث 142 زمین چمن مصنوعی در مدارس در سال تحصیلی 97-96 ، کمک به احداث 380 کلاس درس تربیت بدنی در مدارس، درج اعتبار 1000 زمین چمن مصنوعی مدارس در اعتبارات مربوط به مدارس جدیدالاحداث افتتاح 250 سالن ورزشی و 20 استخر در سالهای 98 و99 توسط سازمان نوسازی
- تهیه و تدوین نرم ملی آمادگی جسمانی دانشآموزان کشور به تفکیک سن، جنس و استان بهعنوان ابزار ارزشیابی درس تربیت بدنی و وضعیت آمادگی جسمانی نسل ایرانی
- اصلاح هرم نیروی انسانی معاونت به نحوی که در مقایسه با سایر حوزهها و سازمانهای ستادی، معاونت تربیت بدنی و سلامت از جوانترین و بالاترین سطح تحصیلات نیروی انسانی برخوردار است.
- آموزش روش تدریس درس تربیت بدنی 132 هزار آموزگار پایه مدارس برای افزایش فعالیتهای حرکتی دانشآموزان مدارس ابتدایی با اولویت مدارس ابتدایی دخترانه
معاونت پرورشی و فرهنگی
- طراحی و اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) در مدارس کشور در دو سطح اجرایی 6587 مدرسه به صورت کامل و تمامی مدارس به صورت نشانگان محور و اورژانسی
- راهاندازی و احیای 750 مرکز دارالقرآنالکریم در سراسر کشور (هر منطقه یک مرکز دارالقران الکریم) و اجرای طرح مبین؛ آموزش مدیران مدارس به شیوههای جذب دانشآموزان به نماز و طرح مصباحالهدی (امام شناسی) در بین تمامی دورههای تحصیلی
- توسعه فعالیتهای فرهنگی، هنری؛ برگزاری و طراحی جشنوارههای متعدد برای جریانسازی فرهنگی از قبیل؛ مهتاب در نور (عفاف و حجاب)، حمایت از کالای ایرانی، علوی، فردا، دانایی توانایی، علمدار(سردار شهید حاج قاسم سلیمانی)، غدیر، آینه زمان و... برگزاری رزمایش کمک مؤمنانه و سیل مهربانی همکلاسی برای توسعه و ترویج فرهنگ تعاون، احسان و نیکوکاری و توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با برگزاری 40 هزار یادواره، 40 هزار مدرسه و 40 هزار شهید شاخص و برگزاری اردوهای راهیان نور و شمیم نور نیز از این جمله هستند.
معاونت حقوقی و امور مجلس
- اخذ سند و تثبیت مالکیت دولت تدبیر و امید بر بیش از 15 هزار ملک در اختیار وزارت آموزش و پرورش
- انجام بیش از 100 هزار مورد مشاوره و حمایت قضایی معلمین کشور سالانه با میانگین 20 هزار نفر
- تعامل و گفت و گوی سازنده و همافزایی مثبت میان آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و تصویر طرحها و لوایح مورد نیاز از جمله قانون مدارس غیردولتی، تبصره 10 ماده 17 قانون استخدام معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، نظام رتبهبندی معلمان، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و غیره
معاونت آموزش ابتدایی
- رشد شاخص پوشش پیشدبستانی از 38 درصد به بالای 74 درصد
- افزایش پوشش تحصیلی دوره ابتدایی از 97.87 به 98.6 درصد
- افزایش تعداد بازماندگان جذب شده در دوره ابتدایی از 14767 به 36444
- رشد 11 درصدی مدارس شبانه روزی عشایری
- ارائه آموزش و خدمات مداخلهای مناسب به تمامی نوآموزان دیرآموز شناسایی شده، در کلاسهای عادی پیش دبستانی سراسر کشور
- اجرای دوره پیش دبستانی رایگان دولتی و پوشش حداکثری نوآموزان مناطق عشایری دو زبانه روستایی و دارای بالاترین ضریب محرومیت در کشور افزایش استانهای تحت پوشش آموزش و پرورش عشایری از 23 استان به 28 استان
مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش
- ارتقای امنیت امتحانات نهایی و مقابله با افشای سؤالات با استفاده از فناوری الکترونیک در فرایندهای برگزاری امتحانات و آزمونها
- طراحی و صدور گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه با تضمین امنیت لازم و پیشگیری از سوء استفاده و جعل مدارک تحصیلی
- برگزاری امتحانات نهایی حضوری برای تمام دانشآموزان پایه دوازدهم سراسر کشور با رعایت شیوهنامههای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کووید 19 و جلب رضایت و آرامش خاطر دانشآموزان و اولیای ایشان در شرایط مذکور
مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان
- کسب 740 مدال المپیادهای علمی جهانی (185 طلا 360 نقره 195 برنز) از بدو ورود ایران به رقابتهای جهانی تاکنون
* از سال 1392 تا کنون 217 مدال جهانی کسب شده که شامل 63 طلا 108 نقره 46 برنز بوده است.
* از بدو ورود ایران به رقابتهای المپیاد علمی تا سال 1392 (2013) تعداد523 مدال جهانی کسب شده شامل 122 طلا 252 نقره 149 برنز بوده است.
- میزبانی و برگزاری دو المپیاد جهانی کامپیوتر در سال 1396 و المپیاد جهانی زیست شناسی در سال 1397
- راهاندازی سمپاد مهارتی در سال 1398 بهمنظور هدایت دانشآموزان دارای استعداد برتر به سوی مهارتهای مورد نیاز حال و آینده کشور
- توسعه المپیادهای علمی با انعقاد تفاهمنامه و ارتباط با سازمانها و نهادهای مرتبط در راستای کیفیت بخشی و مشارکت در اجرا و ارتباط دانش پژوه بعد از فرایند المپیاد با دستگاه مربوطه (4 مورد)، از 7 المپیاد در سال 92 به 11 المپیاد در سال 1399
- توسعه کاپهای سمپاد (کارسوقها) از چهار رشته در سال 94 به شش رشته و ارتباط با سازمانها و نهادهای مرتبط در راستای کیفیت بخشی و مشارکت در اجرا
- راهاندازی سامانه آموزش مجازی مدارس سمپاد (esampad) در سال 1398 جهت تولید محتواهای الکترونیک در راستای عدالت آموزشی
- اجرای فرایند محور برنامه شهاب بر اساس طرح توسعه مورد توافق با بنیاد ملی نخبگان از سال 1393 در یک منطقه و گسترش آن به کل کشور تا سال 1398
- آموزش مهارتهای زندگی ویژه دانشآموزان و اولیای مدارس سمپاد
ارسال نظر